Innovatörerna i Ramp-ljuset

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2012 14:26 CEST

Ramp12 blev en succé även i år. 1 500 personer kom till Karlstads CCC för att prata entreprenörskap och innovationer.

– Vi är väldigt nöjda. Det var otroligt kul och häftigt att få se innovatörerna blomma ut på scenen, säger Helena Wiktelius, Inova, projektledare för Ramp12.

För nionde året i rad var det dags för Ramp, en färgsprakande show med Värmlands just nu vassaste innovatörer som visade upp innovationer i världsklass. I år fick vi se en ögonstyrd rullstol, en godisautomat, ett salivbaserat nykterhetstest, en automat för halsspatlar, förädling av hampa, en styrenhet för tv, media och belysning, en webbförmedlingstjänst för återanvändning, trolleri, hårvård hos kunden och ett pelletskök.

– Det här visar att det är mer än själva innovationerna. Det handlar också om personerna bakom idéerna. Personer med drivkraft och mod. Det har vi sett idag, och vi hoppas att det ska inspirera fler till att våga, säger Britt Lööv, verksamhetsledare på Inova.

Ett späckat schema
Det blev också en eftermiddag fylld av aktiviteter. Integrationsminister Erik Ullenhag, ett politikerråd med politiker från kommun, landsting, region och riksdag, spaning med framtidskommissionen och tjugo olika seminarier om allt ifrån värdet av en kopp kaffe, modet att bestiga Mount Everest till att vara kreativ med Lego. Nytt för i år var också att kvällen avslutades med en middag för alla som vill fortsätta prata innovationer och bredda kontaktnätet ytterligare.

– Många hade svårt att välja vad man skulle gå på. Men det var också meningen. Vi ville ge ett så brett utbud som möjligt, så att det skulle finnas någonting som känns intressant för alla, säger Helena.

Fler idéer
Efter varje Ramp märker Inova av ett ökat inflöde av nya affärsidéer. Arrangemanget inspirerar till att våga satsa, men förhoppningen är också att entreprenörerna på scenen ska få hjälp vidare med finansiering, kompetens eller kontakter. Men även om man varken är finansiär eller entreprenör kunde man få med sig något hem.

– Vi tror och hoppas att alla ska ha nytta av vad man hört och sett och att man ska känna sig stolt och kanske lite modigare, säger Britt.

Fakta Inova
Inova är en stiftelse som utvecklar människor och affärsidéer till växande företag. Affärsidéer fångas upp får stöd för att de ska kunna utvecklas.

Helena Wiktelius, affärsrådgivare, Inova, 073-026 26 14