Inovas inkubatorföretag off2off tog hem SKAPA-priset

Pressmeddelande   •   Jun 18, 2013 16:59 CEST

Idag delades det 29:e SKAPA-priset ut av ALMI. Inovas inkubatorföretag off2off vann förstapriset och en prischeck på 30 000 kr. På andra plats återfanns Martin Hamiltons
Glowbal Brain.

SKAPA utvecklingsstipendium ska ge stöd till innovatörer i ett tidigt skede så att de kan kommersialisera sina idéer. Off2off knep förstaplatsen och en prischeck på 30 000 kr. Det var en glad Fredrik Östlin, grundare och vd, som tog emot priset.

– Det känns riktigt bra! Verkligen kul att jag vinner pris för en tjänsteinnovation, sa Fredrik.

19 idéer var i år nominerade till SKAPA-priset och enligt Malin Pfeiffer, innovationsrådgivare på Almi, var ovanligt många just tjänsteinnovationer. Det var första gången en sådan sorts affärsidé vann. Tidigare år har alltid innovatörer med produkter hamnat överst på prispallen.

Off2off tillhandahåller en webbaserad tjänst för förmedling av funktionella överskott, det vill säga saker som är för bra för att kastas, främst i offentliga verksamheter. Det kan vara kontorsmöbler, hjälpmedel och annan utrustning som förvaras i förrådsutrymmen eller kastas på grund av lokalbrist hos kommuner och landsting. Genom off2off kan materialet förmedlas vidare och återanvändas inom organisationen eller i andra verksamheter, offentliga eller privata.

– Uppmärksamhet är alltid positivt och det betyder framförallt att jag kan rikta strålkastarna
mot slit- och slängmentaliteten och skapa en debatt kring den. Vi kan hjälpa organisationer att ändra sitt konsumtionsbeteende med hjälp av befintliga resurser. På så sätt arbetar vi tillsammans för en hållbar, offentlig konsumtion, berättade Fredrik.

Martin Hamilton vann andrapris med sitt Glowbal Brain som ligger i Inovas så kallade
analysfas. Företaget tillhandahåller en internetbaserad plattform för modeller, verktyg och metoder som kan möjliggöra Crowdsourcing. Martin är övertygad om att en grupp personer som arbetar tillsammans kommer att komma på mer kreativa, unika och effektivare idéer än en ensam person.

Något som de båda pristagarna har gemensamt är viljan att förändra och utveckla.

– Både första- och andrapristagaren har affärsidéer som rymmer ett samhällsengagemang
och vi vill premiera detta sa Anna Lundmark Lundbergh, vd på Almi.

Almi delade också ut stipendiet SKAPA Framtidens Innovatör. Syftet med stipendiet är att inspirera och ge stöd åt unga innovatörer så att de kan förverkliga sina idéer. Elin Lundén vann priset på 10 000 kr. Hon har uppfunnit en matlåda som har tre uttagbara små boxar som möjliggör att man
kan separera sådan mat som ska värmas och annan mat som ska hållas kall.

Nyinstiftat för i år var Almis uppmuntringspris. Det delades ut till Adam Stålhult, grundare av Tilt to save, som utvecklat en yoghurthållare vilken gör att man kan få ur det sista ut yoghurtpaketet genom att ställa det upp och ner. Han mottog en check från Inova innehållandes fyra affärsrådgivningstimmar.

– Det ska bli kul att skicka off2off och Elin Lundén som värdiga värmlandsrepresentanter till den nationella finalen i Stockholm, sa Anna Lundmark Lundbergh.

Bild ovan: Fredrik Östlin, off2off, Anna Lundmark Lundbergh, Almi, Martin Hamilton, Glowbal Brain