”Jag vill ge jantelagen en käftsmäll”

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2012 14:32 CEST

För första gången görs en teveserie om värmländska entreprenörer. En läkare som vill vinna kampen mot bakterierna, en far och dotter som vill göra lösgodis fräscht, en 16-årig trollkarl, en frisör med en ovanlig idé och två 19-åriga tjejer som uppfunnit en ny typ av stormkök.

– Att vara entreprenör handlar om att gå från ord till handling, från en idé till ett förverkligande. Sverige har idéer och rätt människor. Nu ska vi locka fram modet och ge dem inspirationen att ta idéerna till nya nivåer. Jag vill ge jantelagen en käftsmäll, säger Helena Wiktelius, som ligger bakom tevesatsningen.

”De som vågade” är en dokumentärserie i sju avsnitt där vi får följa några idéfyllda värmlänningar på deras resa mot sina drömmar.

– Att få följa en persons resa från idé till affär är oerhört inspirerande och få förunnat att ta del av. Dessa fantastiska människor ger mig kraft och energi att vilja förändra Värmland och Sverige, att göra avtryck.

Fick fram 500 000 kronor
Helena har själv drivit projektet. Film i Värmland, vilka var potentiella finansiärer, har varit måna om att stötta med tips och goda råd, men avvaktat med att satsa pengar då denna typ av dokumentärfilm är en ny genre för dem. Teveserien har därför något så ovanligt som finansiering från både företag och kommuner. Löfbergs, Branäs, Sunne kommun, Munkfors kommun, Drivhuset, Swedbank, Karlstad Airport är några av de som har ställt upp med pengar.

– Jag tänkte inte acceptera ett nej. Det här är en idé som jag tror stenhårt på. Likväl som man följer barnmorskornas, brandmännens eller sjukvårdarnas vardag tycker jag att man ska följa entreprenörernas spännande resa för att få fler att våga satsa.

I projektet har även Kina Strandberg, kreativ producent, Patron Production, och Petter Sönnefors, filmare och klippare, Kryptonit, spelat en central roll. Tillsammans med Helena, idébärare och executive producent, har de satsat åtskilliga kvällar, nätter och helger på projektet.

Nationell satsning nästa
Första avsnittet visas den 31 oktober på youtube, på sociala medier, den lokala kanalen Kanal12 och på www.entreprenör24.se som drivs av riskkapitalisten Douglas Roos, känd från Draknästet. Men Helena planerar nu att ta konceptet ytterligare ett steg.

– Jag tycker att det här är så pass tevemässigt och bra att det definitivt platsar i nationell teve. Nu kommer jag att börja kontakta produktionsansvariga på Sveriges största tevekanaler för att sälja in konceptet.

Se trailern här

Så här kommer avsnitten visas

31 oktober      Cooking'n Nature, pelletskök
7 november    Cut and Drive, hårvård hemma
14 november Hampus Entertainment, trolleri
21 november  ClickCandy, godisautomaten
28 november  Consalus, spatelomaten
5 december     RAMP12, show, nerver inför och lättnad efter
12 december   Hur gick det sen?

Helena Wiktelius, producent och affärsrådgivare, Inova, 073-026 26 14