Nya delägare i Hemcheck

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2012 10:07 CEST

Nu får Inovas inkubatorföretag Hemcheck nya delägare. Både Almi Invest och ägare i medicinteknikföretaget Calmark investerar i Hemcheck. Dessutom kommer Alfvén & Didrikson Invest, som redan äger aktier i bolaget, att gå in med ytterligare kapital.

Sammanlagt tar medicinteknikföretaget Hemcheck in cirka 3 miljoner kronor i den nya emissionen.

Hemcheck är i en betydligt tidigare fas än de bolag som Almi Invest vanligtvis investerar i, men Ulf Green, Investment Manager, ser att det finns flera skäl att satsa i företaget.

– Framför allt finns det en stark ledning. Vi har tidigare jobbat med grundaren Mathias Karlsson och känner stort förtroende för både honom och Annelie Brolinson som är vd. Vi tror mycket på människorna som står bakom Hemcheck och deras förmåga att bygga ett starkt bolag med hög tillväxt, säger Ulf Green.

Han poängterar också att det finns en tydlig kundnytta med Hemchecks innovation och att Almi Invest ser en stor marknadspotential.

– Det uppfinns många smarta prylar och tjänster, men ibland saknas en tydlig kundnytta. I Hemchecks fall finns en stor och definierad marknad. Dessutom är det en innovation som bidrar till ett bättre samhälle.

Emission som gynnar på flera sätt
Annelie Brolinson ser att emissionen har flera fördelar för Hemcheck.

– Detta innebär att vi kan ta steget från en prototyp till en CE-märkt* produkt som kan släppas på marknaden, säger Annelie Brolinson, vd för Hemcheck.

Som litet företag är det också värdefullt att få in nytt blod och ny kompetens inom olika områden.

– Det är mycket bra att få en engagerad ägargrupp med annan kunskap och med andra infallsvinklar, vilket gäller för utvecklingen av både produkten och företaget, säger Annelie.

När produkten är redo för produktion och klar att säljas är svårt att säga.
– Det är alltid svårt med exakta tidsplaner när man har med biologiskt material att göra, men målet är att ha en produkt på marknaden hösten 2013.

* CE är en förkortning för Conformité Européenne (i överensstämmelse med EG-direktiven). En CE-märkt produkt ska överensstämma med grundläggande krav på exempelvis hälsa, säkerhet, funktion, miljö och får säljas i EES-området utan ytterligare krav.

Läs mer om Hemchecks medicintekniska innovation här.

För mer information:
Annelie Brolinson, vd Hemcheck, 070-288 08 26

Bifogad bild:
Annelie Brolinson, vd för Hemcheck, och Ulf Green, Investment Manager, Almi Invest.