Rullstol som styrs med ögonen på RAMP12

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2012 11:01 CEST

Det är möjligt att förflytta sig enbart med hjälp av ögonen, och därmed kommunicera med sin omgivning. Bakom innovationen står Karlstadsföretaget EyeGo, som kommer att visa upp sin innovation på RAMP12-scenen den 25 oktober.

EyeGos innovation är ett tillbehör till elektriska rullstolar. En datorskärm monteras inom synfältet och fångar upp personens ögonrörelser. Genom att titta på olika delar av skärmen, som i sin tur är kopplad till rullstolens styrsystem, kan individen själv förflytta sig. Systemet ger dessutom personer med svåra kognitiva funktionsnedsättningarna en möjlighet att förmedla vad de förstår, vill och kan till omvärlden.

En värmländsk innovation i världsklass
Nu tar företaget steget ut på RAMP12-scenen. För nionde året i rad arrangeras RAMP som är ett etablerat evenemang och en viktig mötesplats för Värmlands näringsliv. Årets tillställning arrangeras på Karlstad CCC den 25:e oktober.

- Det vi saknar är främst kompetens om hur vi kommersialiserar produkten, och där hoppas vi att RAMP12 kan vara en inkörsport, säger Kay Sponseller på EyeGo.

- Det här är en Värmländsk innovation i världsklass. RAMP är ett första steg och början till att bygga ett lönsamt företag och göra innovationen tillgänglig för de många behövande, säger Helena Wiktelius affärsrådgivare på Inova och projektledare för RAMP12.

Om EyeGo
Bakom innovationen står Kay Sponseller som är sjukgymnast på vuxenhabilitering på Landstinget i Värmland. Hon har lång erfarenhet av arbete med personer med svåra hjärnskador och sammansatta funktionsnedsättningar. Utvecklingen sker tillsammans med Erik Wästlund, forskare vid Centrum för Tjänsteforskning på Karlstads universitet med bland annat ögonrörelsemätning som specialitet och Ola Pettersson, robotingenjör på Atlas Copco.

Helena Wiktelius, affärsrådgivare, projektledare RAMP12, Inova
Telefon: 054-54 54 05, 073-026 26 14