Shakir Al-Mohammadawi vinnare på RAMP10

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2010 11:40 CEST

När Inova för sjunde året arrangerade RAMP glittrade deltagarna ikapp med kristallkronan. Modiga och skarpa entreprenörer inspirerade 600 personer i en fullsatt Aula Magna. För första året någonsin utsåg publiken, tillsammans med juryn, en stolt vinnare: Shakir Al-Mohammadawi som ska flytta sin chokladfabrik från Bagdad till Kristinehamn.

– Jag är fantastiskt lycklig! Jag vill tacka alla som har hjälpt mig och stöttat mig längs vägen, sa en överlycklig vinnare efteråt.

Shakir ska flytta sin redan existerande chokladfabrik från Bagdad till Kristinehamn och ”göra Kristinehamn till chokladens huvudstad i Värmland”. I 15 år ägde och drev han fabriken som har funnits inom familjen sedan 1970-talet. P g a sitt engagemang för mänskliga rättigheter tvingades Shakir fly Irak. Han planerar nu att producera choklad för både den svenska och internationella marknaden, där han redan har kunder och många kontakter.

– Shakir är en fantastisk person och entreprenör som inte låter de kulturella skillnaderna vara ett hinder. Han är ett föredöme, sa jurymedlem Hans Björkman, innovationsforskare och förbundsekonom vid Unionen om vinnaren.

RAMP är en intensiv mötesplats där Inova presenterar några av de hetaste entreprenörerna, innovatörerna och affärsidéerna i Värmland just nu. Syftet är att skapa ett inspirerande forum som kan leda till nya samarbeten och locka fler människor till att utveckla sina idéer till växande företag.

Fler inspiratörer

Utöver de andra finalisterna, vilkapresenteras nedan, bjöd årets RAMP på fler inspiratörer från olika branscher. Företagaren Elisabet Norderup Michelsen som tidigare i år utsågs till 2010 års kvinnliga företagare i Norge berättade om sina erfarenheter:

– Man måste vara djärv för att vara entreprenör, våga att misslyckas. Men allra viktigast är att behålla entusiasmen, sa Elisabet till de många entreprenörerna på scenen och i publiken.

Inspirerade gjorde också världsmästaren i discodans 2010, 17-åriga ­Sofie Ericson från Säffle, och TopCats som i våras gjorde sig kända genom TV4:s underhållningsprogram Talang.

I RAMP-juryn återfanns tre kända profiler: Nina Larsson, riksdagsledamot och partisekreterare, Hans Björkman, innovationsforskare och förbundsekonom vid Unionen samt Jan ”Flash” Nilsson, entreprenör och racerförare. I publiken fanns entreprenörer och innovatörer, företagsledare och riksdagsmän. Från Stockholm kom också Iraks ambassadör med delegation.

– RAMP är en del av regionens innovationssystem. Det måste finnas ett kollektivt skyltfönster där omvärlden kan få titta in och se vad vi håller på med. Den funktionen fyller RAMP, sa Tony Michelsen, VD på företagsinkubatorn Inkubera i Örebro.

RAMP10 ägde rum den 28 oktober i Aula Magna, Karlstads universitet.

Övriga finalister på RAMP10 var:

Susanne Eklund som via bloggen ”Granne med Selma” har utvecklat sin affärsidé med kafferep i fulländad Selma Lagerlöfs-anda.

Arne Rajala som har uppfunnit en parasollfoten med unik fästanordning som gör att blytunga parasollfötter är ett minne blott.

Christian Paulson som genom sitt företag Noboxsolutions säljer grafisk produktion enligt en modell som ger kunden rekordstor valmöjlighet. Fler än 600 designers finns i nätverket – och dessutom är det kunden själv som bestämmer priset.

Kontaktperson: Gunnar Hellerström, projektledare Inova, 070-357 55 54