Skola sparar 124 000 kr tack vare off2off

Pressmeddelande   •   Aug 15, 2012 10:05 CEST

124 000 kr. Det sparar Storängsskolan i Finspång när de nyttjar Karlstadföretaget off2off:s förmedlingstjänst och köper skolmöbler som Skåreskolan inte längre behöver.

76 skolbänkar och 49 stolar kunde Skåreskolan ha kört till tippen. Då reagerade två anställda som tyckte att möblerna var för fina att kastas. Genom off2off förmedlas bänkar och stolar nu istället till Storängsskolan i Finspång där de kommer att återanvändas.

Nypris för skolmöblerna är 140 000 kr. Besparingen på 124 000 kr betyder mycket för en skola som har drabbats hårt av nedskärningar och minskade resurser.

– För oss är detta en mycket bra affär. Pengarna vi sparar kan istället användas till läromedel som ökar elevernas måluppfyllelse, säger Mats Boström, rektor för Storängsskolan i Finspång.

– Jag gillar idén med off2off, ur många aspekter. Det känns helt rätt att det som är över hos oss när vi saknar lagringsmöjlighet, kan göra nytta någon annan stans. Detta tänkande behöver vi alla utveckla, då jordens resurser faktiskt är begränsade, säger Birgitta Vuorinen, rektor för Skåreskolan i Karlstad.

Om off2off

Idag läggs mängder av överblivna kontorsmöbler, hjälpmedel och annan utrustning på lager hos kommuner och landsting. off2off har utvecklat en tjänst som ser till att utsorterat material förmedlas vidare till andra användare som kan finnas internt i organisationen, i företag, föreningar eller andra offentliga verksamheter. Även privatpersoner kan nyttja off2off:s tjänster. Förmedlingen sker via webbplatsen www.off2off.se.

För mer information:
Fredrik Östlin, vd off2off, 076-038 92 22