Värmländska Nordic Games Holding investerar i framstående forskningsföretag

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2008 08:38 CEST

Samarbetet är ytterligare en effekt efter investerareventet Eventure Karlstad, som ägde rum i Karlstad i maj.
- Jag ser stor kommersiell potential i Calmarks teknik och har stort förtroende för den forskning som utförs i bolaget, säger den erfarna entreprenören Lars Wingefors, som investerar i Calmark genom Nordic Games Holding.

Båda partner är nöjda med det nya samarbetet och lyfter fram att deras olika kompetenser skapar stora möjligheter för utvecklingen av den framstående forskningstekniken inom Calmark.
- Att få in en erfaren entreprenör genom Lars Wingefors är värdefullt, och även den förståelse som hans bolag visar för oss som forskningsföretag, berättar forskaren och läkaren Mathias Karlsson från Calmark.

Calmark har tagit fram en helt ny metod som kan identifiera syrebristutlöst cellskada, vilket bland annat kan förhindra komplikationer i samband med förlossning. Lars Wingefors, som går in som delägare genom sitt eget holdingsbolag, har varit verksam inom spelindustrin sedan mitten av 1990-talet. Idag driver Wingefors företaget Game Outlet Europe AB i Karlstad, en av Europas ledande återförsäljare och distributörer i branschen.

Eventure Karlstad, som arrangerades av Inova och ALMI i maj 2008, var en betydande satsning kring att skapa möjligheter för investerare och företag att mötas. Flera nya samarbeten har skapats efter evenemanget.

Fakta Calmark:
Mathias Karlsson har tillsammans med Sofia Hiort af Ornäs tagit fram en helt ny metod som kan identifiera syrebristutlöst cellskada i kroppens vävnader. Det första användningsområdet för metoden är att identifera
om ett barn har syrebrist under pågående förlossning. Därmed blir det möjligt att snabbt få svar på om kejsarsnitt är nödvändigt eller om det går att förlösa mamman på vanligt sätt, vilket skulle spara samhället stora summor. Mer information på www.calmark.se
Kontaktperson:
Lars Wingefors tel 070- 847 19 78