Vetenskapligt bevisat att värmländska S-CUT räddar liv

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2010 16:15 CEST

När en person drabbas av hjärtstopp utomhus idag är chansen att överleva knappt 10%. Av de som överlever får många bestående hjärnskador. Den här tragiska statistiken innebär inte bara stort lidande för de drabbade, utan även enorma samhällskostnader för vård och rehabilitering. Av den anledningen valde HLR Centrum vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset att genomföra en studie där forskare jämförde hur överlevnadsstatistiken vid hjärtstopp kan förbättras genom att använda det värmländska skärverktyget S-CUT.
– Resultaten visar att med S-CUT förkortas tiden för den livsviktiga behandlingen med upp till 63 sekunder jämfört med de saxar som annars används, berättar Björn Åhlén, VD på ES Equipment.

Varje år sker cirka 750 hjärtstopp utomhus i Sverige. I USA är samma antal drabbade cirka 350 000. Chansen att överleva minskar med cirka 10 % per minut från det att hjärtstoppet inträffar. Redan efter fem minuter börjar kroppen få obotliga skador av den syrebrist som blir följden av ett hjärtstopp och efter tio minuter är det högst ovanligt att någon överlever. Hur snabbt behandlingen kan påbörjas är därför helt avgörande. Sahlgrenska Universitetssjukhuset valde att studera hur verktyget S-CUT kan bidra till snabbare behandling och därmed rädda liv vid den här typen av sjukdom. Med sin unika design kan verktyget skära upp material som exempelvis läder, blixtlås och gummi på några få sekunder.

Studierna gjordes i Göteborg mellan oktober 2009 och april 2010. Två testgrupper fick i uppdrag att, på snabbast möjliga sätt, skära respektive klippa upp kläderna på en testdocka och göra den klar för behandling. Det blev då tydligt att de grupper som använde S-CUT kunde påbörja ”behandlingen” av hjärtstopp betydligt snabbare än de som använde saxar. Vid vissa material var tidsskillnaden över en minut. Forskarna skriver att testerna ”tydligt visar att verktyget, i jämförelse med saxar, kan rädda en betydande andel liv”.

Sahlgrenskas studie anses vara särskilt intressant tillsammans med den kostnadsnyttoanalys som MSB (f.d. Räddningsverket) gjorde med hjälp av Karlstads universitet under 2004. Deras studie visar att S-CUT besparar samhället >40 gånger (42 gånger och uppåt) sin egen kostnad, syftat på vård- och rehabiliteringskostnader samt andra ekonomiska konsekvenser vid dödsfall. Det är det högsta värdet ett verktyg någonsin har fått vid den här typen av tester.
– Att S-CUT kan spara stora summor inom sjukvården kan låta krasst, men det innebär att personalen och resurserna kan riktas mot alla de andra personer som behöver hjälp. Vi är stolta över att ha utvecklat en produkt som nu har vetenskapliga bevis på att den är livräddande, kommenterar Björn Åhlén.

Kontakt:
Björn Åhlén, VD på ES Equipment: 076-104 96 82

Fakta S-CUT:
S-CUT är ett unikt skärverktyg som har utvecklats av företaget ES Equipment. Idag finns produkten på de flesta akutsjukhus i Sverige och på många ställen i Europa. Under början av året lanserades S-CUT även i USA, där bland annat amerikanska armén och CIA har köpt in verktyget för tester. ES Equipment har utvecklats i Inovas företagsinkubator i Karlstad. Bilder och mer information på www.esequipment.se

Fakta hjärtstopp:

Plötsligt hjärtstopp innebär att hjärtats pumpförmåga av oväntad anledning upphör. Den drabbade förlorar medvetandet och är utan livstecken. Mer information på http://www.hjart-lungfonden.se/Global/skrifter-rapporter/Pltsligt%20hjrtstopp_lg%20till%20HLF.pdf