Det är aldrig för sent att byta karriär - Ewa utbildar sig till inredare vid 60

Blir det någonsin för sent att utbilda sig och måste man börja tänka på pension för att man fyller 60? Vi har pratat med vår elev Ewa Sköld som läser sin andra termin för att bli Certifierad Inredare & Homestagingkonsult med oss. Låt dig inspireras av härliga Ewa i vår intervju nedan!

Hej Ewa, berätta lite om vem du är, vad du gör och var du bor?

Hej! Jag bor med min sambo i ett hus vid kusten utanför Härnösand i Södra Norrland. Efter att ha bott många år i Stockholm har jag nu återvänt ”hem” igen då jag trivs bäst i vackra miljöer och i en trädgård. Jag jobbar på H&M och har jobbat där som Visual Merchandiser både på landsnivå och regional nivå som ansvarig och som en förlängd arm ut till landets butiker.

Vanligtvis pratar jag inte mycket om ålder då jag inte tycker att det är det mest väsentliga, men i det här fallet gör jag det för att kunna dela med mig av min resa till andra som går i samma tankar. Jag fyller 60 i höst och har börjat plugga till Certifierad Inredare och Homestagingkonsult. Det behöver aldrig bli för sent att utbilda sig!

Varför blev du intresserad av att utbilda dig med oss?

Jag har alltid vart intresserad utav färg och form, det började med ett ivrigt möblerande i mitt flickrum. Under mitt vuxna liv har jag skapat miljöer både inne, ute och på jobbet. Under min karriär har jag jobbat i en färghandel i många år och sen på Åhléns dekoration och efter en reklamutbildning vidare till H&M och där jag jobbar Visual Merchandiser.

Jag hade egentligen inte tänkt jobba i butik igen, men gick tillbaks till det efter en sjukdom som gjorde att jag helt enkelt inte hålla på att resa så mycket som jag gjort tidigare. Arbetet i butik slet på kroppen och jag kände att jag behövde en förändring. Jag saknade att kunna lägga upp mitt arbete själv och att kunna förvalta tiden på bästa sätt och på mitt sätt. Fantastiskt nog så fick jag tjänstledigt i ett halvår för att ta reda på vad jag ville göra och prova andra jobb!

Jag funderade mycket, och det är inte alltid lätt att hitta jobb i småstäder som dessutom ska vara inspirerande och givande. Ett nytt inredningsföretag hade flyttat till stan och den tron på vår lilla stad och att våga satsa stort och starta eget kickade igång mig. Tänk om jag kunde plugga inredning? Sagt och gjort, jag googlade och föll direkt för er utbildning! Det kändes så proffsigt, både hemsida, upplägg och att kunna göra det på distans. Distans var enda alternativet för mig, då jag inte skulle orka prestera bra om jag också behövde resa igen.

Kurstakten på 50% passade mig utmärkt då jag även hann ha ett jobb vid sidan av. Jag började med Grundkursen, för att få lite check på vad jag kunde och inte. Att lära sig något nytt kan ju inte vara skadligt, tvärtom, det håller igång hjärnan tänkte jag. Sagt och gjort, i januari startade jag och jag lärde mig massor, så nu fortsätter jag med termin 2!

Många som befinner sig i din ålder börjar prata om pension och kanske med det missar möjligheten som finns att faktiskt vidareutbilda sig och jobba med sin passion. Vissa känner sig helt enkelt för gamla för att ta tag i sin dröm. Hur känner du för det?

Det var precis det som också fick igång mig. Jag har en jämngammal kollega som pratar om att hon snart ska gå i pension och jag har inte alls känt att det känns som något jag vill nu eller i en nära framtid. Så en dag när en något yngre kollega säger att hon har åtta år kvar till pension, då slog det mig, hur många år har då jag kvar och vill inte jag göra något mer utav de åren? Jo, det ville jag och på den vägen är det…

Det är aldrig för sent att göra något nytt, göra något som man tycker är roligt och brinner för! Att utvecklas, göra det det du går och drömmer om. Jag har då inte ångrat mig en sekund!

Jag har fått så mycket pepp och positiva kommentarer om att jag har börjat med detta en kommentar jag ofta får är att det är ”tufft gjort”! De flesta jag möter blir väldigt inspirerade och taggade över att det inte behöver vara för sent att ta sig an sin dröm!

Vart tror du att ditt inredningsintresse och din utbildning tagit dig i framtiden?

Jag är väldigt glad och nöjd att jag tog steget, att jag blev ”min egen” och har jobbat/jobbarmed inredning, inredningsuppdrag och inom trädgård. Egentligen känner jag mer för att jobba med inredning och att ha trädgård som mitt intresse. Men ser samtidigt ett växande behov av att inreda ute och fokusera mer på lugn och ro för själen i ett samhälle där vi lever väldigt snabbt. Även miljötänk är i starkt fokus nu, så jag tror att det blir ännu viktigare att ha det fint och trivsamt även ute, då vi kanske kommer tillbringa mera tid där ”hemmavid” istället för att flyga runt halva världen för att slappna av.

Så det kanske blir min grej, en kombination av inredning och trädgård, vem vet! Det går hand i hand tycker jag. Och bra ska man må!

Vart går du för att få din dagliga inspiration? Har du några specifika Instagram konton/bloggar/magasin att rekommendera?

Jag blir inspirerad av det enkla. Det kan vara en sak, en bild, en miljö, att återbruka, en resa, bara att byta miljö och få nya intryck.

Sen finns det så många fina konton på Instagram där tittar jag mest, men hittar också mycket fint på Pinterest. Att nämna någon specifik, det beror helt på, årstid och känsla just då, jag behöver både rent och avskalat, nordiskt, lantligt, personligt och wabisabi m.m

Jag gillar @truelsen och @carinaolanders flr inspirerade bilder o reportage. Hos Residence tycker jag om@themalinpersson @stylingbydenice och hos @hmhome hittar jag fantastiska miljöer. Även @olssonjensen och @charlottegardenflow för att bara nämna några… Ja listan kan göras lång, jag följer över 500 st fina inspirerande konton, det är bara att njuta och bli inspirerad!

Vill du följa Ewas reda till inredare med oss på Instagram så hittar du henne på @awesomehomeingoch @es_design.se

Bilder från Ewas instagram