SKIDRESORNA 2016

För fjärde året i rad har vi anordnat skidresor till våra medlemmar upp till fjällen tillsammans med underbara skidlärare från Friluftsfrämjandet (Snösäker). Att få åka på skidresan har för många varit en oförglömlig resa med många nya intryck och upplevelser. Majoriteten av familjer har tidigare aldrig varit i fjällen eller ens åkt skidor tidigare. Tidigare år har vi varit i Sälen, Ramundberget men detta år begav vi oss till Hamra!

I år blev det totalt två stycken 4-dagars skidresor och totalt fick 74 medlemmar möjlighet att uppleva den svenska fjällen och lära sig att åka skidor. Här nedan kan du läsa resan med medlemmarna i Haninge

Det var väldigt förväntansfulla och laddade familjer som klev på bussen för att åka den ca 10 timmar långa bussresan upp mot Hamra. Vi kom fram sent på kvällen så det var bara att bädda sängarna och somna gott när vi kom fram.

På fredagen började vi dagen med en god frukost och sedan direkt ut till skidskolan. Det var en vacker men kall morgon, – 24,7 grader. Skidgrupper skapades utifrån ålder och erfarenhet och sen gav vi oss ut i backen. Vi fick varva några åk i backen med att gå in och tina upp fingrar och tår i värmestugan. Med oss på resan var 8 fantastiska skidlärare från Snösäker och Friluftsfrämjandet. De lärde oss att bli bättre skidåkare, att bli modigare och att våga utmana oss med både teknik, höjd och fart. Den kvällen var det många som somnade tungt på kudden efter dagens alla intyck och utmaningar.

På lördagen vaknade vi med ny energi och skidskolan startade igen direkt efter fukost. Det blev mycket lyft och peppning i backarna men alla gjorde sitt bästa och vi är otroligt stolta över allas kämparglöd. Tack vare mycket uppmuntran och pepp på skidskolan och stort mod hos våra deltagare lyckades alla utmana sig själva mer än de trodde att de skulle våga göra. På söndagen ordnade skidlärarna en slalombana. Där kunde man antingen köra ett uppvisningsåk eller utmana någon familjemedlem, ledare eller kompis på ett race ner för slalombacken. Många familjer fick mersmak för slalom och skidåkning och har nu den kunskap som krävs för att kunna åka med familjen på en egen skidresa.

Det var många trötta men stolta och nöjda familjer som på söndagseftermiddagen satte sig på bussen tillbaka hem igen. Tack Snösäker och Friluftsfrämjandet för två oförglömliga långhelger tillsammans med er!

• Barn, ungdom