Operation Smile firar 35 år!

I dag, fredagen den 17 november, fyller den medicinska hjälporganisationen Operation Smile 35 år! I Sverige har verksamheten funnits sedan 2011.

Operation Smile grundades 1982 av den amerikanske plastikkirurgen Bill Magee och sjuksköterskan och socialarbetaren Kathy Magee. Deras engagemang väcktes under en resa till Filippinerna där de opererade barn med läpp-, käk- och gomspalt. Över 300 familjer kom, men volontärerna hade bara resurser att hjälpa 40 barn. Känslan av att tvingas lämna 260 barn utan att de fått en operation fick paret Magee att åka hem till USA och lägga grunden för Operation Smile, genom att – många år innan det blev ett begrepp – crowdfunda. Man kan utan överdrift säga att deras idé och idoga arbete har burit frukt; fram till i dag har organisationen genomfört över 250 000 operationer.

Operation Smile har, utöver huvudkontoret i Virginia Beach, USA, insamlingskanslier på tolv platser i världen, varav Sverige är ett. Här arbetar man med att samla in pengar och rekrytera medicinska volontärer. De medicinska uppdragen, som genomförs i tre världsdelar; Asien, Afrika och Latinamerika, planeras på huvudkontoret. Grundarna, Bill och Kathy Magee, är än i dag i allra högsta grad involverade i arbetet, samt med att utveckla organisationen för att ta nya steg och på bästa sätt hjälpa ännu fler människor att få tillgång till säker kirurgi.

I många länder genomför Operation Smile uppdrag ett par gånger per år och ofta på mer än en ort. Man driver därtill 29 permanenta kliniker i 19 länder. Totalt finns cirka 5 000 ackrediterade volontärer, varav 225 i Sverige och övriga Norden; volontärer som tar av fritid och semestrar och utan ersättning åker på uppdrag för att göra skillnad för barn världen över.

Parallellt med att operationerna utförs vidareutbildas även lokal sjukvårdspersonal. Allt för att värdländerna i framtiden i större utsträckning själva ska kunna behandla sina patienter och i bästa fall till och med bli självförsörjande. Som en del av ett långsiktigt arbete, genomförs även specifika, återkommande utbildningsuppdrag. Operation Smile vill bidra till en värld där inget barn saknar tillgång till säker kirurgi, något som går hand i hand med FN:s globala utvecklingsmål, SDG, med fokus på hälsa och välmående för alla. Varje år utför man tusentals kirurgiska ingrepp, främst inom läpp-käk-gomspalt, men också andra relaterade dentala ingrepp och i viss mån även andra plastikkirurgiska ingrepp, exempel brännskador och tumörer.

– I första hand är Operation Smile en global organisation som opererar barn med ansiktsmissbildningar, och detta är ett arbete vi aldrig hade kunnat genomföra under våra 35 år utan alla våra fantastiska volonärer och givare, säger Bill Magee. Det är de som gjort det möjligt för oss att gå från att vara en liten hjälporganisation till att bli en viktig spelare som är med och bidrar med omfattande och komplex vård i behövande länder. Vi strävar efter att alltid jobba ännu hårdare för att alla barn i världen som behöver kirurigsk vård av hög kvalitet också ska få det.

För mer information, vänligen kontakta Susanne Edmark, pressansvarig Operation Smile Sverige:

Tel: 070-932 97 99 Epost: susanne.edmark@operationsmile.org