Race for a change på Kungsholmen i Stockholm

För första gången anordnas i år ett lopp på Kungsholmen i Stockholm där hela anmälningsavgiften oavkortat går till välgörenhet. Det är på några privatpersoners initiativ som loppet nu arrangeras med inspiration från liknande lopp i USA.

Race for a change är ett 8 kilometer långt lopp runt Kungsholmen den 21 september. Starten går klockan 11:00. och man kan välja att springa, jogga eller bara gå runt banan. Anmälningsavgiften är antingen 200 eller 400 kronor beroende på hur mycket man vill bidra med. Alla som jobbar med loppet arbetar ideellt och många av Operation Smiles egna volontärer kommer också jobba som funktionärer.

- Vi är väldigt smickrade och glada över att det här loppet arrangeras till förmån för Operation Smile Sverige. Självklart kommer jag också att delta, antingen springer jag eller så jobbar jag som funktionär. Ett lopp där varenda krona går till operationer av barn med ansiktsdeformiteter är ett riktigt bra lopp att delta i, tycker Malin Forsgren, generalsekreterare på Operation Smile Sverige.

Anmäl dig till loppet på: www.raceforachange.se

Presskontakt Operation Smile: Susanne Edmark,  tel: 0703-222 887 eller 0709-329 799.

• kungsholmen
  • lopp
  • volontär
  • välgörenhetslopp
  • läpp-käk-gomspalt

Många av barnen som Operation Smile träffar har svårt att äta och prata och tvingas leva undangömda. Tack vare medicinska volontärer, som delar med sig av sin tid och sin kunskap, kan barn med ansiktsdeformiteter erbjudas operation utan kostnad för deras familjer. En operation, som tar mindre än en timme och som kostar runt 2400 kronor, förändrar ett barns liv för alltid. Sedan starten har över 200 000 operationer utförts, men många barn väntar fortfarande på att få hjälp.

Andreas Magnell

Presskontakt Ansvarig PR och press 076-853 31 71