Korrosion kostar miljarder

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2015 09:14 CET

Korrosionsskador kostar samhället enorma summor varje år. Men om industrin och samhället jobbade mer med förebyggande kontroller och service skulle mellan 25 och 30 procent av skadorna kunna undvikas, enligt en studie från den amerikanska teknikorganisationen NACE.

Störst kostnader inom el, vatten och gas

Samhällsservice, till exempel el-, gas- och vatten- och avloppsanläggningar, är den industrikategori där kostnaderna för korrosionsskador är störst, följt av transporter och infrastruktur.

$276 000 000 000

NACE:s studie från 2002 visar att de totala kostnaderna för korrosionsskador i USA låg på enorma 276 miljarder dollar årligen – eller 3,1 procent av landets BNP.

35 %

Korrosion är en av de vanligaste skade­orsakerna på olika typer av anläggningar och installationer inom industri och samhälle. Hela 35 procent av totalt 1 050 skador i Inspectas skadedatabas Dambas där 25 års industri- och anläggnings­skador finns kartlagda beror på korrosion. Av korrosionsskadorna är spännings­korrosion vanligast, följt av korrosions­utmattning och allmänkorrosion.

-Vi vet att kostnaderna för korrosions­skador i industriella vatten- och avloppssystem är stora även i Sverige och att det finns ett stort behov av att jobba med före­byggande kontroller och service, säger Jan Wåle, material­expert på Inspecta och ansvarig för företagets stora skadedatabas.

I tillverkningsindustrin är papper och skog den ojämförligt största kategorin när det gäller korrosionsskador. Därefter kommer petroleum och kemi.

Här hittar du mer statistik och grafik över korrosionsskador

Text: Per-Ola Knutas Grafik: Johan Nohr

Källor: Inspectas skadedatabas Dambas, NACE:s studie Corrosion Costs and Preventive Strategies in the United States (2002)

Inspecta är Nordens ledande inspektions-, provnings- och certifieringsföretag med mer än 1500 medarbetare i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Lettland, Estland, Litauen och Polen. Vi erbjuder tjänster inom besiktning, provning, certifiering, konsultation och utbildning. Vi skapar säkerhet, tillit och hållbar utveckling i norra Europa.