Varför missar stora projekt ofta sina mål?

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2013 07:30 CEST

Ett investeringsprojekt som överskrider både kostnadsramar och tidsplaner. En investering som inte ens når sina mål. Det är verkligheten i många projekt och upphandlingar.

Just nu diskuteras stora investeringar som Slussen och Förbifart Stockholm. Projekt som redan innan byggstart kostar mycket pengar. Nya Karolinska Sjukhuset och Citybanan är redan i full gång. Vad krävs det för att de ska kunna hålla budget, tidplan, kvalitet och nå målen?

Större investeringar

– Det planeras ständigt för stora investeringar inom både infrastruktur och industrin. Det kräver lösningar för bättre upphandlingar och genomförande av investeringsprojekt, säger Walter Cederholm, Inspecta.

– Till sist handlar det om hur samhällets resurser ska användas. Är det rimligt att budgeten överskrids innan bygget ens är klart? Kan vi acceptera att projektet inte kom i mål eller bara till vissa delar? Hur fungerar egentligen kontrollen i de här projekten? säger Walter Cederholm, Inspecta.

För att ge beslutsfattare möjlighet att diskutera problem och erfarenheter från större projekt arrangerar Inspecta och Hifab ett seminarium tillsammans den 8 oktober.

Seminariet lyfter fram nya lösningar för att säkerställa projekten.

Ur programmet:

• Erfarenhet av OPS (Offentlig Privat Samverkan) för NKS (Nya Karolinska Solna)
  • Finansiering, risk och upphandlingsformer
  • Juridiska frågor i större offentliga infrastrukturprojekt ur beställarens perspektiv
  • Byggnader som rasar, växande problem i Sverige
  • Undvik projektgenomförandets fallgropar IPM, Independent Project Monitoring

Seminariet leds av Sandro Scocco den 8 oktober i Stockholm Waterfront Congress Centre.

För mer information kontakta gärna

Walter Cederholm, Inspecta på 08-5011 3042
Jan Skoglund, Hifab AB, 010-476 66 07

Inspecta är Nordens ledande inspektions-, provnings- och certifieringsföretag med mer än 1400 medarbetare i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Lettland, Estland och Litauen. Vi erbjuder tjänster inom besiktning, provning, certifiering, konsultation och utbildning. Vi skapar säkerhet, tillit och hållbar utveckling i norra Europa.