#92möjligheter där eldsjälar, politiker och forskare möts. Utveckling för hela Gotland!

Nyhet   •   Jan 18, 2018 15:22 CET

Mikael Damberg (S), Po Tidholm och Annie Lööf (C) samtalar om landsbygdsutveckling. Foto: Nicka Hellenberg

I år blev det deltagarrekord! Över 500 gotlänningar från öns 92 socknar samlades i tisdags i ett snöinsvept Wisby Strand Congress & Event. Under temat 92 möjligheter - ditt val för Gotland fick deltagarna lyssna på bl a professor Charlotta Mellander, entreprenören Yngve Bergqvist, regiondirektör Peter  Lindvall och Hela Sverige Ska Levas Terese Bengard. Dagen avslutades med ett samtal mellan Annie Lööf (C), Mikael Damberg (S) och Po Tidholm (debattör) om landsbygdsutveckling.

Professorn i nationalekonomi, Charlotta Mellander som talade om regional attraktivitet, "Place Happiness", konstaterade att mycket av det som anses som infrastruktur inte är attraktionsdragande i sig, de ses som självklara, utan det är andra värden såsom mångfald i mötesplatser och mångfald i konsumtion som är viktigare.

Terese Bengard, verksamhetsledare på Hela Sverige Ska Leva, visade bl a "samhällets behovstrappa" (som en variant på Maslows Behovstrappa), där de grundläggande behoven var infrastruktur och trappan vandrade sedan hela vägen upp till Självförverkligande, som i samhällets perspektiv bestod av: innovation, tillväxt, kreativitet och entreprenörskap.

Under dagen utsågs även Malena Bendelin till Årets Eldsjäl och hon fick stående ovationer när hon mottog priset. Malena har lyft sin hemsocken Väte på ett enastående vis.

I det avslutande samtalet mellan Annie Lööf (C) och Mikael Damberg (S), var båda rörande överrens om hur viktigt det var med landsbygdsutveckling i Sverige och att en stor del i detta är att företag både startas och växer

Om 92 möjligheter:

92 möjligheter är lokal tillväxtdag på Gotland, riktat till alla 92 socknar som finns på Gotland. Syftet är att ge kunskap, inspiration och att möjliggöra erfarenhetsutbyte mellan socknarna.

Initiativtagarna är: Gotlands Energi AB, Länsstyrelsen Gotlands Län, Region Gotland, Swedbank och Uppsala Universitet. Dagen arrangeras av näringslivsföreningen Tillväxt Gotland.