Förhandsvisning av film om Almedalen på Gotland

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2018 13:16 CEST

Förhandsvisning av dokumentären En bra vecka för demokratin

23-24-25 april 2018

Under vecka 17 gästar regissören Cecilia Björk Gotland med sin rykande färska dokumentär "En bra vecka för demokratin". Under tre dagar finns möjlighet att se filmen i Visby, Fårösund eller Hemse. Efter visningarna följer panelsamtal med regissören, representanter från Almedalsveckan och politiken.

Filmen är inspelad under Almedalsveckan mellan 2015- 2017. Cecilia Björk valde att filma just här eftersom hon menar att det är en förtätad plats där strukturer lätt blir synliga och möjliga att fånga. Hon ville leta nya bilder av politik, bortom livesändningar, debatter och dramatiska utspel, och på så sätt ställa ett antal frågor:

Hur formas samhället av de bilder media producerar?

Vilka egenskaper och handlingar premieras i ett mediesamhälle?

Vilka förutsättningar skapar vi för vår demokrati?

En bra vecka för demokratin är en skildring av vårt samhällssystem med Almedalsveckan som spelplats. Filmen är en studie av hur politik saluförs i ett mediesamhälle där uppmärksamhet är hårdvaluta. Målet med filmen har varit att skapa ett tidsdokument över vårt samhälle och demokratin. Visningarna är gratis men antalet platser är begränsade så först på plats gäller. Ingen föranmälan krävs.

VISBY:
Biostaden Borgen Måndag den 23/4 kl 17.30 mingel kl 18.00 visning kl 19.15 panelsamtal kl 20.30 avslutar vi
FÅRÖSUND:
Folkhögskolan Tisdag den 24/4 kl 18.00 mingel kl 18.30 visning kl 19.45 panelsamtal kl 20.45 avslutar vi
HEMSE:
Hemsegården Onsdag den 25/4 kl 18.00 mingel kl 18.30 visning kl 19.45 panelsamtal kl 20.45 avslutar vi

Evenemangen är ett samarbete mellan Film på Gotland, Almedalsveckan och ett flertal lokala aktörer så som: Kuno kulturförening Norra Gotland, Hemse bibliotek, Gotlands Folkhögskola, Studieförbundet Vuxenskolan Gotland. mfl. Film på Gotland är ett regionalt resurscenter för film och en del av regionstyrelseförvaltningen inom Region Gotland.

Kontakt: Film på Gotland Kristina Gellerstedt, Visning, Pedagogik, Teknik.

Tel: 073 76 580 52 stina@filmpagotland.se

www.filmpagotland.se