Gotland Art Week 2017

Pressmeddelande   •   Aug 03, 2017 19:12 CEST

För tredje året i rad arrangerar Gotland Art Week en konst- och kulturvecka på Gotland.

Den är nu en given säsongsförlängare med ett innehållsrikt program under vecka 34, söndag 20 augusti-söndag 27 augusti.

Veckan startar med en invigning i Sankt Nicolai ruin (Kultudralen) söndagen den 20 augusti.

Därefter deltar cirka 70 stycken konst- och kulturutövare över hela Gotland med sammanlagt över 100 evenemang och utställningar. Bland deltagarna kan nämnas Rolf Sinnemark, Lars Jonsson, Björn Erling Evensen, Ann-Marie Kotte, Dan Leonette, Göran Wärff och Lena Nilsson Wärff.

I årets program kan man också hitta följande:

Gotland Art Music – En musikalisk palett med Björn Persson Bluesband, Mikayla, Pugh och Babben. Med andra ord blues, deep house, jazz och rock.

Art Safari – Bussresor över hela Gotland. Norr, söder och öster. Guidad tur till olika konstnärer.

Art Food – Samarbete med Kulinariska Gotland. Rösta rätt! Den estetiskt bäst upplagda maträtten vinner.

Art Bar – Nunnan/Bageriet på Stora torget i Visby. Här samlas alla Art week-deltagare och besökare varje kväll. En programpunkt varje kväll. Musik, poesi, måleri mm.

Young Art – En hel vecka för den yngre publiken. I år finns den i Almedalen. På programmet finns bland annat Graffiti, workshops, musikfestival och föreläsning.

Hela programkatalogen finns på www.gotlandartweek.se

Nils Ingelmark

Projektledare

nils@gotlandartweek.se

0705-946107

Inspiration Gotland AB ägs av Region Gotland och har uppdraget att marknadsföra, utveckla och stärka Gotland som destination. Syftet är att få fler människor att besöka, leva, verka och mötas på Gotland året om. Visionen är: Gotland är Östersjöregionens mest kreativa och magiska plats präglad av närhet, hållbar tillväxt och fylld av livslust.