Gotland lockar talanger i Stockholm.

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2019 13:22 CET

Europas äldsta rederi har nu Europas modernaste fartyg

Gotland har lägst arbetslöshet i landet och behovet av arbetskraft är stort inom många olika yrkesområden. Ön förknippas ofta med arbete inom jordbruk och säsongsjobb på restauranger men det är en bild som inte stämmer och som företagare på ön vill förändra.
- Möjligheten till ett yrkesliv med nya utmaningar i kombination med kultur och nöjen, och ett liv med mer lugn och närhet lockar många från de intensiva storstadsområdena berättar Lena Thorn, pressansvarig inom regional utveckling på Gotland. Man söker sig till ett liv med annan kvalité.
I samband med att Destination Gotlands nya fartyg ligger vid Stadsgårdskajen under lördagen så visar ett 50-tal gotländska företag upp sig för besökarna. På plats finns även företrädare från Region Gotland, Beata Afzelius, företagslots och Lena Thorn pressansvarig på Regional utveckling, som vill vara med och ge en samlad bild av behovet av arbetskraft till ön.
- Vi vill berätta att Gotland är hett för alla typer av talanger inom en stor bredd av yrken och att Gotland dessutom är en plats med flera utvecklingsprojekt i framkant, t.ex. är Gotland pilotområde inom flera miljöprojekt säger Beata Afzelius. Dessutom är vi Sveriges företagstätaste län.
IT-nätverket är ett exempel på ett lyckat samarbete där flera företag med behov av IT-kompetens har gått samman för att gemensamt rekrytera, i nätverket ingår bl.a. Svenska Spel, Riksantikvarieämbetet, Uppsala Universitet Campus Gotland & Skatteverket.

Pressvisning ombord på M/S Visborg sker lördagen den 23 mars kl. 09.30.
Anmälan görs till press@destinationgotland.se senast 22 mars kl. 09.30
Kontakt Region Gotland Lena Thorn 0702-40 17 14 eller lena.thorn@gotland.se