Gotland Sports Academy nominerade till Stora Turismpriset 2017

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2017 11:26 CEST

Gotland Sports Academy är Gotlands bidrag i nominerandet till Stora Turismpriset. Med idrott och fritidsaktiviteter sätter de Slite på kartan och ligger rätt i tiden när aktivitetsturismen runt om i världen växer.

Gotland Sports Academy är nominerade till Stora Turismpriset 2017.Gotland Sports Academy är starkt bidragande till de senaste årens positiva utveckling i Slite. Med en bred kunskap kring marknadens behov har bolaget i samverkan med andra aktörer bidragit till nya reseanledningar och gästnätter i Slite med omnejd. Idrott och fritidsaktiviteter sätter Slite på kartan och ligger rätt i tiden när trenden för aktiva semestrar växer.

Alla län i Sverige har möjlighet att nominera en kandidat till den nationella utmärkelsen Stora Turismpriset. Inspiration Gotland har uppdraget att ta fram en gotländsk representant.

– Satsningarna i Slite breddar Gotlands möjligheter att attrahera nya kundgrupper året runt, säger Ola Mattsson VD för Inspiration Gotland. Gotland Sports Academy har hittat nya vägar att bygga vidare på Slites idrottstradition. Bolaget är dessutom spindel i nätet i en bred samverkan med övriga aktörer i området, avslutar Ola Mattsson.

Gotland Sports Academy AB har på kort tid genom samverkan med myndigheter, lokala företag, idrottsföreningar och organisationer skapat nya reseanledningar och etablerat Slite på norra Gotland som en destination året runt för sport, hälsa och aktiv fritid.

Stora Turismpriset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. Det är en fristående stiftelse vars syfte är att främja utvecklingen av kunskap inom svensk turism. Tillväxtverket är i dag stiftelsens huvudman och utser dess styrelse. Administration och förvaltning av stiftelsen hanteras av Tillväxtverket och Kammarkollegiet. Syftet med nomineringen är att höja kunskapen om besöksnäringen och uppmärksamma de som arbetar föredömligt inom branschen runt om i Sverige. Stora Turismpriset 2016 vanns av Gotlands Museum. Nomineringen sker enligt ett antal kriterier som Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism tagit fram. Samtliga kandidater bidrar till utvecklingen av regionens och Sveriges turism genom internationalisering, kvalitet och hållbarhet.

För mer information kontakta:

Ola Mattsson, VD Inspiration Gotland

e-post: ola.mattsson@gotland.com

Inspiration Gotland besöksadress: Donnersplats 1, 621 57 VISBY

Inspiration Gotland AB ägs av Region Gotland och har uppdraget att marknadsföra, utveckla och stärka Gotland som destination. Syftet är att få fler människor att besöka, leva, verka och mötas på Gotland året om. Visionen är: Gotland är Östersjöregionens mest kreativa och magiska plats präglad av närhet, hållbar tillväxt och fylld av livslust.

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.