Konsumenter vill göra rätt - vad gör matsverige? 3 juli i Almedalen

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2018 16:14 CEST

Foto: Anna Björkegren

Konsumenter vill göra rätt - vad gör matsverige? 3 juli i Almedalen

Vad är ett hållbart matval och varför finns det dåliga matval? Om detta handlar det seminarium som arrangeras av Gotlands mat- och livsmedelsstrategi, genom Länsstyrelsen Gotland och Region Gotland, den 3 juli kl 10-13 under Almedalsveckan. Syftet med seminariet är att diskutera vilket ansvar som aktörer i mat- och livsmedelssystemet måste ta för att hjälpa konsumenter att göra hållbara matval. - Vi vill skapa ett forum för samtal, konkreta förslag och steg till handling i frågan om hållbar mat och ansvar. Begreppet hållbarhet kommer att belysas i ett bredare perspektiv utifrån de tre aspekterna; ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet, berättar Lars Nellmer, processledare för Gotlands mat- och livsmedelsstrategi.

Medverkande på dagen är Sara Sundquist (näringspolitisk expert, Livsmedelsföretagen) Linda Lindström (beteendestrateg, Beteendelabbet), AnnaLena Norrman (hållbarhets- och kvalitetsdirektör, Martin & Servera), Erik Elvingsson Hedén (vd, Sustainable Brand Insight), Åsa Odell (vice ordförande, LRF), My Wrethagen (ägare, Hotel Stelor), Carl-Johan Stålhammar (vd, Coop Gotland), Elisabeth Rytter (forsknings- och nutritionsansvarig, Livsmedelsföretagen), Karin Brynell (vd, Svensk Dagligvaruhandel), Patrik Rönnbäck (professor i hållbar utveckling, Uppsala Universitet, Campus Gotland).

- Dagen utgörs av miniföreläsningar och paneldebatter där även åhörare bjuds in att delta och föra frågan framåt. Vår förhoppning är att seminariet kommer att kunna vara ett inspel till genomförandet av den nationella livsmedelsstrategin, säger Karin Farinder, näringslivsstrateg på Region Gotland.

Seminariet avslutas med hållbar mingelmat från kl 12, signerad Luqaz Ottosson, Restaurang Rot.

Kontakt:

Karin Farinder, näringslivsstrateg på Region Gotland. 0498-26 94 99. karin.farinder@gotland.se

Paula Cederberg Ahlsten, moderator, Studio Flock. 073-702 57 40. paula@studioflock.se