Nationellt idrottsmöte till Gotland

Pressmeddelande   •   Maj 31, 2018 14:44 CEST

Leif Johansson, Internationella evenemang, Riksidrottsförbundet. Foto: Johanna Fond

Nationellt idrottsmöte till Gotland!

Region Gotland står i år värd för Mötesplats Idrott och Destination tillsammans med Gotlands Idrottsförbund i Visby den 16-17 oktober. Över 100 deltagare förväntas delta på kongressen.

Riksidrottsförbundet/Centrum för idrottsevenemang är arrangör av mötesplatsen. De inbjudna är Sveriges specialidrottsförbund, distriktsidrottsförbunden och ett 30-tal destinationer i Sverige som strategiskt arbetar med idrottsmöten och idrottsevenemang på beslutsfattande nivå. Mötesplats Idrott och Destination genomfördes första gången i Uppsala 2013 och har sedan dess arrangerats årligen runtom i Sverige.

Arbetet under dagarna styrs av Riksidrottsförbundet (RF)/Centrum för idrottsevenemang inom ramen för strategin kring internationella idrottsevenemang.

Syftet med mötesplatsen är att skapa kontakter, nya samarbeten och ökad samverkan i arbetet med idrottsevenemang och idrottsmöten, för att skapa fler hållbara idrottsevenemang i Sverige (nationella och internationella).

- Det här blir den tredje större idrottskonferensen som anordnas i år, idrottsrörelsen betyder mycket för besöksnäringen på Gotland och det är med stolthet vi får visa övriga landet hur vi samverkar kring dessa frågor. Med 90 planerade Idrottens Ö arrangemang finns förutsättningar att slå alla tidigare rekord, säger Bo Ronsten, distriktsidrottschef vid Gotlands Idrottsförbund.

- För Gotlands del är det en fantastisk möjlighet att få samverka med andra kommuner/regioner om utvecklingsfrågor och strategiska satsningar för att stötta idrotten lokalt, säger Per Wallstedt, idrottsstrateg vid Region Gotland.

Kontakt:
Riksidrottsförbundet: Leif Johansson, internationella evenemang