Din kommun bestämmer hur bra dina barn är försäkrade

Idag inträffar närmare 80% av olycksfallen bland barn och ungdomar på fritiden (Socialstyrelsen, 2016). Samtidigt saknar 36 av Sveriges kommuner en försäkring som gäller utanför skoltid, trots att behovet då är som allra störst. Skillnaderna mellan kommunerna är stora. Det visar företaget Insurellos Kommungranskaren, en jämförelsetjänst mellan Sveriges kollektiva olycksfallsförsäkringar för barn och ungdomar som går på dagis, grundskola och gymnasium.

I Sverige täcks samtliga barn och ungdomar av respektive kommuns framförhandlade olycksfallsförsäkring, men skillnaderna på skydd varierar. 36 av Sveriges 290 kommuner saknar en försäkring som gäller utanför skoltid visar Kommungranskaren. I och med att majoriteten av olycksfallen bland barn och ungdomar sker på fritiden är det här viktigt att ta hänsyn till. I botten av listan hittar vi Arjeplog (39,0), Hofors (44,0) och Helsingborg (44,5).I toppen Karlshamn (87,0), Ronneby (87,0) och Sölvesborg (87,0). Störst förändring sen förra årets indexering har Strömsunds kommun gjort som klättrar 246 placeringar med index 79,5, medan Ljusnabergs kommun rasar -178 placeringar med index 66,0. Det genomsnittliga indexvärdet för Sveriges kommuners olycksfallsförsäkringar i Kommungranskaren är 71,9 som innebär en höjning från förra året.

Förbättringar har skett

Sedan Insurello började jämföra har kommunförsäkringarna blivit bättre. Närmare 90% av alla kommuner har nu försäkringar som täcker dygnet runt. Strömsund utmärker sig genom att bland annat ha infört skydd dygnet runt - och inte bara under skoltid. Camilla Hulkki som är upphandlingssamordnare på Strömsunds kommun säger:

"Tillsammans med vår försäkringsförmedlare försöker vi utveckla försäkringsskyddet till det bättre och gör årligen översyn av försäkringsskyddet. För några år sedan valde vi att försäkra våra barn och ungdomar under heltid. Anledningen är att vi tycker det är viktigt att satsa på våra barn och ungdomar och ge ett mer rättvist grundskydd oavsett bakgrund och förutsättningar."

Marcus Janback grundare och VD på Insurello säger:

Vi jobbar för rätt ersättning till alla, och vi är glada att vår jämförelse skapar transparens och även ett bättre skydd för barn och ungdomar i Sverige. Vi gör denna oberoende undersökning varje år, och är glada att även kommunerna ser över sina skydd för sina invånare så vi ser det som en god bekräftelse på att vi göra något gott för konsumenterna”.

Kommungranskaren är framtagen i syfte att vara Sveriges mest heltäckande och nyanserade jämförelsetjänst mellan dessa försäkringar. Den tar bland annat hänsyn till om försäkringen gäller dygnet runt, hur högt försäkringsbeloppet är samt hur villkoren skiljer sig. De olika parametrarna är viktade utefter de viktigaste komponenterna i villkoren för en olycksfallsförsäkring, där totalsumman genererar ett indexvärde mellan 0 (icke omfattande) till 100 (mycket omfattande) för det senaste årets försäkring (2018).

Bilagor att ladda ner:

PDF - Topplistor 2019

TABELL - Hela listan 2019

BILD - Kommungranskaren jämför

BILD - Kommungranskaren index

Så funkar kommunens olycksfallsförsäkring

• Alla Sveriges 290 kommuner har en olycksfallsförsäkring som täcker elever, barn och ungdomar på och/eller utanför skoltid.
  • Varje kommun upphandlar försäkringen på egen hand och har ofta en försäkringsmäklare som hjälper dem alternativ att kommunen har eget försäkringsbolag.
  • På respektive kommuns hemsida kan man läsa om villkoren för försäkringen (dock bara det aktuella villkoret och inte tidigare år).

För mer information, vänligen kontakta:
Marcus Almén, pressansvarig, Insurello
marcus.almen@insurello.se