Kontrollera lekplatsen efter vintern

Kontrollera lekplatsen efter vintern

Visserligen har vintern varit mild på flera håll, men årstiden sliter ändå lekplatser.

När våren börjar närma sig är det därför dags att kontrollera hur lekplatserna klarat vintern.

Som fastighetsägare är du skyldig att se till att dina lekplatser är säkra. Är det kommunala lekplatser är det kommunen som är ansvarig för säkerheten. Ett bra tillfälle att kontrollera lekplatsen är efter vintern eftersom snö, vatten och is sliter hårt på lekredskap och underlag.

Krav på underlag

Enligt plan- och bygglagen (PBL) och produktsäkerhetslagen ska lekplatser och lekredskap vara säkra att använda och ska därför underhållas löpande för att begränsa olyckor. Kraven preciseras i Boverkets byggregler (BBR). Krav finns även på stötdämpande underlag. Det kan vara sand, bark eller gummimatta. Vad gäller sand och bark finns ett djup angivet. Är djupet tillräckligt är underlaget godkänt (se standard SS-EN 1177). När det gäller gummimattor är det svårare att avgöra om de håller måtten. För att kontrollera denna typ av stötdämpande underlag gör man en HIC-mätning. Det går att hyra eller köpa en HIC-mätare. Enklaste sättet är dock att anlita en konsult för att genomföra mätningen.

Hur ofta bör man kontrollera lekplatsen?

Det finns inga direkt krav på hur ofta du bör besikta en lekplats. Det finns dock krav på att lekredskap och underlag alltid ska vara säkra. Det är därför en god idé att utföra kontroller regelbundet.

Notera att även nya lekplatser bör genomgå en besiktning. Många gånger litar du som kund fullt ut på leverantören, inte minst när det gäller underlaget. Om underlaget når upp till kraven efter installation går dock bara att svara på efter en utförd HIC-mätning.

Mer läsning: HIC-mätning för barnens säkerhet

Mät, analysera och förstå

Intab Interface-Teknik är ett resurscentrum för mätteknik. Vi tillhandahåller mätinstrument och en gedigen kunskapsbank kring mätteknik.

Intab Interface-Teknik AB
Gjutarevägen 1