Undvik kostsamma vattenläckor

Undvik kostsamma vattenläckor

En vattenläcka blir ofta mycket kostsam. Förutom att skada lokalerna blir inte sällan även värdesaker förstörda. Därför är ett larm för vattenläckage oftast en bra och billig investering.

Vattenskador är en mardröm för både privatpersoner och företag. För villaägare är vattenskador den största skaderisken. En vanlig orsak är gamla rör som sprungit läck. Vid ett rejält läckage handlar det om 750 liter vatten som flödar fritt per timme. 2016 rapporterades 5 771 vattenskador. 83 procent av dessa skedde i villor, men även företag kan bli drabbade.

Vattenskadat lager

Ett läckage i en lagerlokal kan bli extra kostsam. Blir lagerförda varor vattenskadade är de osäljbara och ett företags inkomster blir påverkade. Leveranstiderna blir ofta långa och lokalerna går inte att använda då det ofta tar lång tid att torka och återställa allting.

Som en säkerhet rekommenderas det att varor bör placeras minst tio centimeter ovanför golvet. Detta är särskilt viktigt på bottenvåning eller i källare.

Påverkar försäljning

En butik som sålde golfartiklar råkade ut för en vattenskada i sitt källarlager. Byggnadens vattenledningsrör började läcka vatten under natten vilket ledde till att stora mängder vatten strömmade ut i lokalen. Varorna, som förvarades direkt på golvet, skadades så mycket att de inte gick att sälja. För en säsongsbetonad butik som denna blev vattenskadan kostsam. Eftersom högsäsongen enbart är ett par månader om året behöver varorna beställas i god tid innan. Under högsäsongen är det sedan svårt att fylla på lagret då varorna inte finns att få tag på. Skadan beräknades därför påverka försäljningen i fem månader.

Ett annat företag råkade ut för vattenskada i sina kontor efter att en anslutning till varmvattenberedaren började läcka vid kopplingen. Läckan ledde till skador på både ytter- och innerväggar samt golv.

Svårt att upptäcka

I många fall märks inte vattenläckan förrän efter lång tid. Detta för att vattenmängden är liten. Med ett läckagelarm installerat kan man få varning direkt vid vattenläcka. Vattenläckagelarmet är till för fuktövervakning av utrymmen som normalt sett är torra, till exempel datorrum, bibliotek, förråd, arkiv eller bakom diskmaskiner. Fukten övervakas med hjälp av ett fuktband. Så fort bandet blir fuktigt utlöset larmet. Användaren för även larm vid avbrott eller kortslutning.

Larmet ansluts med fördel till en GSM-loggers. Vid larm skickas då ett SMS så åtgärd snabbt kan sättas in.