Natur-inspireret design får os til at trives på kontoret

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2016 11:04 CET

Urban Reterat fra Interface

Natur-inspireret design får os til at trives på kontoret
I Danmark bor 86% af alle kontoransatte i byen, og vi tilbringer i gennemsnit 95% af vores tiden indenfor. Mange af kontorer har åbne kontorlandskaber og savner det naturlige element, som har stor betydning for trivsel. Hos Interface bruger man teorien biofili, som er læren om naturens påvirkning på mennesker, i designet af tæppefliser og har udviklet løsninger, som kan påvirke produktivitet og mindske stress på arbejdspladsen.

Biofili er læren om hvordan naturens elementer påvirker menneskers trivsel. Forestil dig et sted, hvor du ikke er stresset, et sted, hvor du kan slappe af, ånde og lytte til dig selv. Og så sammenligner du det sted med din arbejdsplads. Hvad er forskellen? Sandsynligvis mangler naturlige elementer som sol, vind, lugt, vand, skov og natur på din arbejdsplads.

I gennemsnit tilbringer vi 11 timer foran elektroniske skærme og 95% af døgnet inden for. Det betyder, at vi stort set lever helt afskærmet vores oprindelige naturlige miljø udenfor.

Kontorer, som har biofilske elementer såsom sollys, farver, mønstre og former influeret af naturen, giver ikke bare medarbejdere 15 % højere trivsel, men øger også produktiviteten med 6 % og samtidig mindsker stress. Hos Interface gør man en forskel og arbejder til daglig med biofili ved at designe tæpper, som er inspireret af naturen.

— Trivsel, produktivitet og kreativitet hos medarbejderne er afgørende faktorer for en virksomheds succes. Følelsen af nærheden til naturen har en utrolig stor påvirkning af vores generelle trivsel. Derfor designer vi tæppefliser med de naturlige elementer, som mennesker reagerer positivt på som fx farver, mønstrer og strukturer, siger Ann Charlott Lade, marketingchef hos Interface.

Biofilisk design stræber på at bibeholde individets nærvær til naturen, selvom vi lever og arbejder i ikke-naturlige miljøer. Det er nemlig menneskets urbehov for at være i naturen, og derfor arbejder biofili med at genskabe en naturlig følelse i menneskeskabte miljøer.

Interface kollektion Human Nature ligner småsten, græs og sten og er organisk i både udseende og tekstur. Farvepaletten er ligeledes inspireret af naturen. Denne kollektion skaber en følelse at være udendørs, når man er inden for.

Touch of Timber imiterer følelsen af et naturligt trægulv og variationen af farver er subtil med inspiration af træ og stammer. Derudover har Touch of Timber også træplankens klassiske aflange format.

Serien Urban Retreat imiterer naturlige overflader som græs og moser og skaber en behagelig følelse i indretningen.

— Som leverandør til dansk byggeri er det yderst vigtigt, at vi inspirerer vores kunder til at skabe miljøer, man trives i. Interface tilbyder derfor gratis workshops ”DesignLabs”, hvor arkitekter og andre interessenter kan lære mere om biofili, og hvordan det påvirker mennesker. Vores DesignLabs kombinerer teori og praktik, og vi har fået meget positiv feedback, afslutter Ann Charlott Lade.

Til denne pressemeddelelse biføjes mere baggrundsinformation i form af brochuren ”14 patterns of biofilic design”.

*voksen amerikaner

Interface grundades 1973 och är idag världsledande inom design och produktion av textila golvplattor. Interface var en av de första verksamheterna som, i mitten av 1990-talet, offentligt förpliktade sig till att tillverka sina produkter på ett hållbart sätt. Mission Zero etablerades: att verksamheten år 2020 inte ska ha någon negativ miljöpåverkan. Mission Zero påverkar och inspirerar företaget till att hela tiden utveckla sig för att nå målet.

Interface har nått mer än halvvägs mot målet Mission Zero, och har vunnit erkännande för de resultat som uppnåtts hittills. Produkterna har också fått många priser, särskilt för design och innovation, som till exempel The Athenaeum Good Design Awards for World Textiles.
www.interface.com

Kommentarer (0)