Naturinspirert design får oss til å føle oss bedre på kontoret

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2016 11:05 CET

Kolleksjonen Urban Retreat fra Interface

Naturinspirert design får oss til å føle oss bedre på kontoret
I Norge jobber 80% av alle kontorarbeidere i urbane områder, og vi bruker i gjennomsnitt mer enn 38 timer per uke i våre kontorer . Mange av dagens arbeidsplasser har åpne kontorer og mangler innslag av naturlige elementer som har stor innvirkning på folks trivsel. Interface har antatt læren om biofili - hvordan naturen påvirker vår trivsel - i utformingen av tekstile gulv og har utviklet løsninger som kan øke produktiviteten og redusere stress på arbeidsplassen.

Biofili er studiet av hvordan naturlige elementer påvirker vår trivsel. Tenk deg et sted der du ikke føler noe stress, et sted hvor du kan slappe av, puste og lytte innover. Deretter sammenligner du den plassen med arbeidsplassen din. Hva er forskjellen? Mest sannsynlig elementer som sol, vind, vann, skog og natur.

I gjennomsnitt bruker vi 11 timer foran skjermer og 95% av dagen innendørs hver dag* noe som betyr at vi i utgangspunktet lever helt skjermet fra vår opprinnelige livsmiljø naturen. Kontor som har innslag av biofili med elementer som farger, sollys, mønstre og former inspirert av naturen, har ikke bare 15 % større trivsel blant de ansatte, men de er også hele 6% mer produktive, mens de samtidig er mindre stresset . Interface ønsker å gjøre en forskjell, og jobber daglig med biofili ved å utforme tekstiltepper inspirert av naturen.

— Trivsel, produktivitet og kreativitet hos de ansatte er kritiske faktorer for suksess. Følelsen av nærhet til naturen har en utrolig stor innvirkning på vår trivsel. På Interface skaper vi design av elementene i naturen som vi ubevisst reagerer på, for eksempel former, farger og mønstre, sier Ann Charlotte Lade, Markedssjef på Interface.

Biofilisk design tar sikte på å opprettholde individets nærhet til naturen i de miljøene vi bor og arbeider i hver dag. Det er et svar på menneskets behov for å få være nær naturen, og forsøker å gjenskape en naturlig følelse i miljøer skapt av mennesket.

Interface kolleksjonen Human Nature minner om småstein, steiner og gress, og er organisk i utseende og tekstur. Fargepaletten er inspirert av naturen. Denne kolleksjonen skaper en følelse av å være utendørs – innendørs.

Kolleksjonen Touch of Timber ligner et klassisk tregulv og kan legges på flere måter, blant annet i et fiskebensmønster. Det innovative produktet er en nyhet i bransjen for tekstilgulv og kombinerer fargetvistet garn med en kompakt microtuftoverflate som krever mindre garnproduksjon enn normalt tuftede teppefliser.

Kolleksjonen Urban Retreat imiterer naturlige overflater som gress, som skaper en behagelig
følelse i rommet.

— Som leverandør til det offentlige miljø i Norge, er det svært viktig at vi inspirerer våre kunder og skaper miljøer å trives i. Interface tilbyr derfor gratis workshops "Design Lab", der arkitekter og andre viktige parter kan lære mer om biofili og hvordan det påvirker folk. Våre Design Labs fusjonerer teori med praksis, og vi har fått veldig positive tilbakemeldinger på våre workshops, sier Ann Charlott Lade.

Til denne pressemeldingen er det vedlagt mer informasjon om biofilisk design i form av publiseringsskriften «14 patterns of biofilic design».

*en vuxen amerikan

Interface er verdensledende innen design og produksjon av teppefliser. Produktene er på den ene siden en kombinasjon av skjønnhet og innovasjon, og på den annen siden god funksjonalitet og miljømessige fordeler, slik at kundene har mulighet til å realisere sin designvisjon. Interface var et av de første selskapene til å produsere sine produkter på en bærekraftig måte. I 1994 begynte vi å tenke bærekraft og la derfor om vår virksomhet og vi har forpliktet oss til å eliminere alle våre negative utslipp innen år 2020. Vi kaller det Mission Zero.

Interface har nådd mer enn halvveis mot Mission Zero, og har oppnådd anerkjennelse for de oppnådde resultatene. Produktene har blitt tildelt mange priser, spesielt i design og innovasjon. Den seneste prisen er Red Dot Award i kategorien Best of the Best i 2015.

Kommentarer (0)