Semesterbedrägerier allt vanligare

Allt fler resenärer har upptäckt möjligheten att hyra semesterboende på egen hand, men så här i semestertider ökar även bedrägerierna och så kallade bluffuthyrare. Europas ledande uthyrare av semesterhus och lägenheter Interhome, har märkt en ökning den senaste tiden med samtal från personer som står utan boende och behöver hjälp att hitta nytt.

”Den senaste tiden har vi sett en ökning av telefonsamtal från upprörda individer som har blivit lurade av oseriösa uthyrningssajter eller bedragare”, säger Magnus af Petersens, skandinavisk VD för Interhome. Så sent som i förra veckan ringde en kvinna som på egen hand hade bokat ett hus på Mallorca, ett hus som i själva verket inte existerar.

”Vi gör självklart allt vi kan för att hjälpa dem att hitta ett nytt boende", fortsätter Magnus af Petersens. "Förutom det ekonomiska avbräcket så är det förstås väldigt stressigt och känslomässigt påfrestande att stå med hela semesterpackningen och kanske barn vid en adress som saknar hus”.

Fördelarna med att boka genom förmedlingssajter gentemot att hyra privat är många. På Interhome erbjuder man 32 000 semesterhus och lägenheter där alla är kvalitetssäkrade. Det innebär att det som står beskrivet om bostaden faktiskt är korrekt och att det inte saknas något i bostaden när resenären anländer. Interhomes skandinaviska Kundtjänst i Stockholm erbjuder dessutom ett komplett servicekoncept där bland annat semestertips inför resan och hjälp med bokningen ingår.

Interhome hanterar hela bokningsprocessen, nyckelutlämning och slutstädning. Dessutom har Interhome egna servicekontor på alla stora destinationer. Där kan man få tips om byns bästa restauranger samt hjälp med att boka biljetter till diverse evenemang.

När man hyr privat krävs ofta en slutstädning, medan det ingår i priset hos Interhome. Kunden har även möjlighet att teckna en avbeställningsförsäkring om någon i sällskapet blir sjuk. Hos en privatuthyrare kan det vara näst intill omöjligt att få pengarna tillbaka eller avboka hyresperioden när man väl betalat.

Men hur skyddar man sig då mot oseriösa uthyrare? Magnus har några tips:

”Mitt främsta tips är förstås att hyra genom en etablerad aktör som till exempel Interhome. Då har man ett helt annat skydd än om man hyr privat. Men om man hittar sina drömmars semesterhus någon annanstans så föreslår jag att man googlar uthyrarens namn och kontaktdetaljer, samt annan information som kan återanvändas, att man ber om en referens och att man tar telefonkontakt. Men som sagt, det allra enklaste är att använda en etablerad mellanhand, helst i Sverige, så slipper man många av de tråkigheter som kan uppstå”.

Magnus bästa tips för att undvika att bli lurad:

• Anlita en etablerad förmedlare av semesterbostäder.
  • Googla uthyraren.
  • Be om referens.
  • Ring upp uthyraren och ställ frågor.
  • Om något går sönder, kolla vem som är ersättningsskyldig.
  • Undersök om bilderna på semesterbostaden förekommer på flera ställen.
  • Kolla upp vilka avbokningsregler som gäller.