... de resterande fem molntrenderna för 2013

Blogginlägg   •   Feb 15, 2013 11:39 CET

Eftersom molnet håller på att bli en nödvändighet för företag världen över har Interoutes it-direktör Matthew Finnie kikat i spåkulan hur branschen kommer att utvecklas under det kommande året - här kommer de resterande fem trenderna.

6. Helhetsleverantören blir ett minne blott
Efter år av löften börjar vi äntligen se flera leverantörer erbjuda integrerade kraftfulla medialösningar (ljud, bild, flash etc), trots de många försöken från leverantörerna att hävda sin egen tekniska dominans genom åren. Under 2013 kommer det att bli allmänt erkänt att det är orealistiskt att köpa allt från samma leverantör och som ett resultat av detta kommer vi att se den slutliga integrationen av all kommunikation i företaget.

7. Molnet gör den ”stora it-planen” överflödig
I och med att molnet vinner mark 2013 kommer stora delar av företagets projektledning, rådgivning och riskminimering inom it bli överflödig. För faktum är det som brukade ta månader och kosta miljoner nu bara tar några minuter och kostar betydligt mindre.

8. Gamla licensmodeller luckras upp
Det traditionella stryptaget från några få mega-leverantörer lossnar under 2013, eftersom hindren för tillgång till teknik elimineras. För dem som tvivlar är det bara att gå till historien och se vad som hände med Novell som envist vägrade acceptera tcp/ip.

9. Prisfall på surfplattan gör att företagens mobilitet ökar
Konsumenten har vunnit. Det eskalerande priskriget på surfplattor pressar ner kostnaden för elektronisk utrustning. Därför blir 2013 det år då konsumenterna äger många olika apparater; surfplattor, datorer och mobiltelefoner. Dessutom kommer personalstyrkan på företagen att bli verkligt mobil i år. Särskilt BYOD, personalens egna it-produkter, ser ut att tillåtas öka i användning och omfattning. Den allt rörligare arbetskraften kommer att tvinga it-avdelningen att bli mer framstegsvänlig för att hänga med i utvecklingen. En standardinfrastruktur blir en förutsättning i framtiden.

10. Behovet av platform-as-a-service blir uppenbart
När fler människor vänjer sig vid att använda data-, nätverk- och lagringsinfrastruktur kommer de att efterfråga en större integration mellan infrastruktur och program och därmed påskynda utvecklingen. Därför blir platform-as-a-servic  (Paas) ett garanterat tillväxtområde under 2013.