Ge videomötet en ny chans!

Blogginlägg   •   Feb 19, 2013 11:23 CET

I dagens allt mötesintensivare företag upphandlas teknik som syftar till att kunna ha videomöten. Men många organisationer avstår också från att investera i videteknik. Det beror oftast på att man haft dåliga erfarenheter av video sedan tidigare. Men mycket har hänt de senaste åren. Jag menar att det är dags att ge video en ny chans! Här är tre goda skäl varför:

1.  Få ihop livspusslet
Mycket tid läggs på resor i många organisationer, av ren slentrian, att man ”måste” vara på plats eller att man förväntas vara det. För alla som redan har svårt att få ihop livspusslet är videomöten med stöd från ledningen och teknik som fungerar en befrielse. Man kan träffas oftare och påskynda olika processer. Man kan lätt vara på flera kontinenter samma dag och ändå vara på dagis kl 17.

2.  Köp video som tjänst och slipp allt teknikkrångel
Idag kan man undvika alla problem som kringgärdar installation och drift av videomötessystem genom att helt enkelt köpa hela paketet som en tjänst. Knivskarp bild i HD och skalbarhet för framtida utbyggnad ingår, liksom en rad supporttjänster som gör att videomöten förenklas.

3.  Säkerställ kompetensförsörjningen
Idag är kompetens i hög grad en global fråga. Den bästa personalen behöver inte nödvändigtvis finnas i Sverige, utan kan lika gärna finnas i Kanada eller Taiwan. Eller finns i Sverige, men där individer inte vill eller kan flytta. Videomöten överbryggar alla avstånd och gör att företagen kan nyttja kompetensen oavsett var den finns.

Satsning på videomöten görs ofta utifrån devisen "om det sparar tid, sparar det också pengar. Och så får vi miljöbesparingen på köpet". Och det stämmer. Ekonomiskt betalar sig en videomötesanläggning väldigt fort. Men pengar och tid är ändå bara en bonus.

Kort sagt – det finns egentligen inga skäl idag att inte satsa på videomöten. Och glöm inte att att följa upp användningen av olika mötesformer, inte bara videomöten utan alla sorters möten – fysiska, telefon, webb och video. Vilka besparingar i tid, pengar, effektivitet och miljöpåverkan ger dem? Har man svaret på detta, då hittar man också eventuella flaskhalsar och kan rikta in sina insatser på att uppmuntra alla de mötesformer som ger mest tillbaka.

Vi ses väl över video?