Infrastrukturen är A och O

Blogginlägg   •   Okt 22, 2012 10:00 CEST

Idag är IT lika med attraktionskraft för ett företag. Och jag tänker då inte i första hand på de många, ofta intressanta, tekniska prylar som företag kan erbjuda sina anställda. Det är mer grundläggande än så.

Det är IT i form av infrastrukturen, som i sin tur är bärare av applikationer och olika lösningar i det som kallas applikationslagret. En väl utvecklad infrastruktur, det vill säga tillräcklig tillgång och kapacitet till både det privata och publika nätet, är helt väsentlig för dagens organisationer. Annars uppstår en trång flaskhals som hindrar implementation av applikationslagret och molntjänster, som i sin tur medför att företaget tappar i attraktions- och konkurrenskraft.

För en it-chef är detta ingen ny problematik, men det är en (tids)krävande och relativt omfattande uppgift för denne att hantera, vilket ofta leder till att de inte får någon eller (i bästa fall) lite tid över till att hantera nya krav och önskemål från användarna. Till exempel krav på att kunna använda sin egen utrustning också på jobbet och andra önskemål som en modern arbetsmiljö måste kunna hantera för att vara attraktiv och konkurrenskraftig.

Så då är vi tillbaka till infrastrukturen som grunden för attraktionskraften. Den klassiska 80/20-problematiken skulle behöva vändas på, så att en it-ansvarig istället för att behöva ägna 80 procent av tiden till att underhålla befintliga it-lösningar, kan lägga det på att utveckla verksamheten genom nya it-satsningar. Och bara 20 procent på underhållet. Lösningen: att outsourca ansvaret för det tidskrävande applikationslagret till tredje part. Då frigörs tid för it-chefen att ägna sig mer åt att tänka framåt.

Det krävs tid att hantera användarnas krav på en modern arbetsmiljö, stärka attraktionskraften som arbetsgivare och att kunna attrahera rätt kompetens för att företaget ska kunna utvecklas i den takt som marknaden kräver. Idag är ju som bekant inte störst bäst - utan den som är snabbast.