Lästips för hängmattan

Blogginlägg   •   Jul 05, 2012 15:02 CEST

På sommarsemestern passar jag på att läsa, både sådant som underhåller och sådant som ger nya kunskaper och perspektiv på tillvaron. Här är några lästips för lata dagar i hängmattan:

Andreas Ekströms reportagebok ”Google-koden” är både kittlande och kuslig. Google vill att all världens information ska vara sökbar och användbar. Ledordet är ”don’t be evil”, men frågan är om resultatet av Googles verksamhet är gott eller ont? Ekström beskriver både det positiva och negativa med att samla in de enorma mängder data som Google gör, och de totalitära risker som finns inbyggda i själva affärsidén. Kanske man borde vara lite försiktigare med att lämna ifrån sig alltför många digitala fotspår, för man vet aldrig vem som kan komma att missbruka dem i framtiden. Läsvärda recensioner finns i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Entreprenören och äventyraren Sir Richard Branson berättar sin unika historia i självbiografin ”Loosing my virginity”. Det är fascinerande att läsa om hans galet djärva affärer och de enorma risker han tar för att genomföra sina idéer. Mannen saknar spärrar som vi vanliga dödliga har – en ”brist” som gjort honom till en av världens mest framgångsrika entreprenörer . Idag består hans företagsimperium Virgin Group av 400 företag. Han har startat rymdturism och flugit jorden runt i varmluftsluftballong. Om man flög med Virgin Atlantic i maj i år fick man Richard Branson i drinken i form av en isbit! Och nu senast blev han den äldste personen någonsin som kitesurfat över Engelska Kanalen. Det är bara att låta sig inspireras. Läs också Richard Bransons fem råd till entreprenörer på tidskriften Driva Eget. Eller bli en av över två miljoner som följer honom på Twitter.

Slutligen vill jag också tipsa om Peter Robinsons deckare om kommissarie Banks, som även gått som tv-serie i SVT. Vill man ha en serie böcker att läsa i sommar är detta ett utmärkt val. Börja med ”En ovanligt torr sommar” och fortsätt sedan med resten. Fast risken finns att du sliter ut hängmattan.

Ha en skön semester.