Tio molntrender för 2013

Blogginlägg   •   Feb 14, 2013 09:23 CET

Efter år av hype blev 2012 året då molnet slog igenom på allvar. Eftersom molnet håller på att bli en nödvändighet för företag världen över har Interoutes it-direktör Matthew Finnie kikat i spåkulan hur branschen kommer att utvecklas under det kommande året. Här kommer de första fem av tio trendspaningar.

1. Nätverket blir datorn - datorn blir nätverket
Utvecklingen mot att datorbearbetning lämnar isoleringen i datacentret till att bli en del av nätverket fortsätter under 2013 i takt med att näten blir robustare. När datorn läggs till nätverket kommer det att skapas hybridmiljöer i och utanför organisationen. Med denna utveckling kommer den andra vågen av migration till molnet, eftersom företag inser vilka besparingar som görs när IT flyttar in i nätverket.

2. Fokus på innovation när företagen sparar pengar tack vare molnet
Tyngdpunkten inom it kommer att ligga på t:et, teknologin, under det kommande året eftersom det krävs fler anställda för att skapa snabba och effektiva lösningar. Traditionellt har 80 procent av it-budgeten gått till underhåll och endast 20 procent har investerats i nya lösningar. De 20 procenten kommer att öka dramatiskt nu när molnet minskar kostnaderna för att underhålla komplexa it-miljöer och därmed skapas utrymme för nya idéer.

3. Molnet får tydligare konturer och vinner respekt
I takt med att molnet blir verklighet för allt fler kommer det att vinna ökad respekt. År 2012 var året då leverantörer och operatörer valde sida och de oklara konturerna runt molnet blev tydligare. Slutligen kom också insikten att alla moln inte är likadana. Under 2013 kommer företagen att inse att de behöver molnet för att kunna konkurrera såväl vad gäller kostnadsbesparingar som effektivitet och prestanda, och det kommer att bli en del av den accepterade it-modellen.

4. Fler företag erbjuder lösningar via egna mjukvarubutiker
Nätverket blir lager när tillämpningar i fysisk form börjar ersättas med virtuella. Att företagen har egna mjukvarubutiker blir vanligare och ansträngningarna att bredda och öka utbudet av olika programvaror i de egna mjukvarubutikerna kommer att fortsätta.

5. Det mjukvarudefinierade nätverket blir verklighet
År 2012 var mjukvarudefinierade nätverk (SDN) något av ett hypotetiskt forskningsprojekt - ett experiment. Under 2013 kommer denna typ av nätverk att börja bli verklighet och i och med det kommer det säkert att uppstå både exaltering och verklig hype kring dem. Övergången till SDN börjar i det översta lagret, och när förtroendet är etablerat kommer det att röra sig in mot nätverkets kärna. Men se upp för nej-sägarna som sitter på läktaren!

De resterande fem trenderna kommer inom kort. Håll utkik!