ÅF sparar stora summor på videomöten - Förnyar videohyresavtal med Interoute

Pressmeddelande   •   Jun 19, 2013 10:04 CEST

Teknikkonsultföretaget ÅF fortsätter att köpa video som tjänst av Interoute. Samarbetet mellan de båda företagen påbörjades 2010 och nu förnyas avtalet med tre år, fram till 2016. Resultat av ÅFs videosatsning hittills: 300 videomöten i månaden, nöjda medarbetare som minskar antalet hotellnätter och en besparing på 25 gånger investerade pengar.

Videosamarbetet mellan ÅF, ett ledande teknikkonsultföretag med verksamhet i 25 länder världen över, och Interoute inleddes 2010 med ett pilotprojekt där ett videokonferenssystem testades under tre månader. Koncernchefen var positiv och avtal tecknades för tre år, ett samarbete som nu alltså förlängs fram till 2016.

Antalet videoanläggningar har byggts ut successivt, de ursprungliga åtta har utökats till 20, utspridda över ÅFs kontor i hela världen, från Norden, Tjeckien, Ryssland, Litauen, Schweiz, Spanien och ända bort till Indien och Thailand.

ÅF köper video som en tjänst, vilket innebär att företaget hyr videokonferensutrustning till en fast månadskostnad. Hjälp att koppla upp videomöten om det behövs liksom all övrig service och support ingår också i priset.

– Det har fungerat bra, lösningen är mycket uppskattad och vi är nöjda med leveransen. Supporten svarar snabbt och vi får bra hjälp när externa deltagare som ska vara med kopplas upp. Därför väljer vi att fortsätta samarbetet ytterligare tre år, säger Henrik Carlberg, IT-chef på ÅF.

Bolaget sparar mycket tid och pengar tack vare videomöten. Ett möte har i snitt tre deltagare och varje videomöte sparar tio timmar per person i form av restid och planering. Kostnaden för videosystemen går därför snabbt att räkna hem. Företaget sparar omkring 25 gånger hyreskostnaden för systemen över en treårsperiod på grund av minskat resande.

– På Interoute är vi glada och stolta över att ÅF väljer att fortsätta köpa video som tjänst av oss. Det är en investering som betalar sig snabbt, säger Joacim Hillervik, VD för Interoute i Norden.

Satsningen på videomöten har blivit en succé bland de anställda. Idag har man omkring 300 videomöten i månaden i företaget och användningen ökar hela tiden.

– Medarbetarna är glada över att kunna ersätta resan med ett videomöte. Nu kan de sova i sin egen säng fast de har ett möte med kunder eller kollegor i Indien samma dag, säger Henrik Carlberg.

Video ersätter ofta telefonmöten och ger då en viktig extra dimension till mötet. Tack vare integration med Lync för de mindre kontoren kan dessa också vara med på videomöten.

– Våra högsta divisionschefer ambulerar mycket och tack vare video kan de vara med på fler möten.  De har även fått Ciscos Movi på sin egen dator för att få högre kvalitet i bild och ljud, förklarar Henrik Carlberg.

Cirka 1000 av ÅFs 7000 anställda har fått utbildning i hur man använder systemen, vilket bidrar till att antalet videomöten blir allt fler. En annan orsak är att det i ÅFs resepolicy står klart uttryckt att resor, där det är möjligt, ska ersättas med videomöten av tre skäl: minska miljöpåverkan, minska reskostnader och spara medarbetarnas tid och energi.

– Det är viktigt ur ett miljöperspektiv att resa mindre. En annan fördel är att man använder medarbetarnas tid mer effektivt. Video kortar ledtiderna kring mötena. Man behöver inte planera ett möte flera veckor i förväg utan kan boka möten när systemen är lediga.

Henrik Carlberg ser bara fördelar med videomöten och uppmuntrar andra att satsa på denna mötesform:

– Det fanns viss skepsis i början, innan mötesvanorna började förändras. En framgångsfaktor är att ledningen stödjer satsningen och själva använder sig av video. Då följer övrig personal med.

För mer information, vänligen kontakta:

Henrik Carlberg, IT-chef på ÅF, tel: +46 10-505 94 98, mobil: +46 70 514 72 83,
henrik.carlberg@afconsult.com

Joacim Hillervik, VD för Interoute i Norden, mobil: +46 765 262 001,
e-post: joacim.hillervik@interoute.com

Stina Astner, nordisk marknadschef, mobil: +46 765 262 042,
e-post: stina.astner@interoute.com

Interoute Communications Ltd äger och förvaltar Europas största molntjänstplattform, som omfattar över 60 000 km av upplyst fiber, 10 hosting datacenter och 31 co-locationcenter med kopplingar till ytterligare 140 datacenter i Europa från tredjepart. Bland Interoutes kunder återfinns internationella företag, Europas stora telekomoperatörer och de största operatörerna i Nordamerika, Öst- och Sydasien samt myndigheter och universitet. Unified ICT är attraktivt för företag som vill ha en skalbar, säker och gränslös plattform för att bygga röst-, video- och datatjänster, men också tjänsteleverantörer i behov av hög internationell datatransitkapacitet och infrastruktur. Med etablerad verksamhet över fastlandet i Europa, Nordamerika och Dubai, äger Interoute även finmaskiga stadsnät runt om i Europas stora affärscentra.