Höganäs AB väljer globalt nätverk från Interoute

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2011 12:19 CET

Svenska Höganäs AB, världsledande på metallpulvertillverkning, väljer Interoutes globala WAN-lösning med internet access. Med hög säkerhet och tillgänglighet binder Interoutes banbrytande MPLS-nätplattform samman Höganäs kontor runt om i världen. Avtalet sträcker över 4 år.

- Höganäs verksamhet är beroende av effektiva processer, och det var därför viktigt att hitta en tillförlitlig partner med ett utbrett globalt nätverk, säger Peter Blomgren, Corporate IS/IT Manager på Höganäs. Genom att välja Interoutes WAN-lösning har vi utökat vår kapacitet på ett kostnadseffektivt och säkert sätt, samtidigt som vi sammanlänkat våra kontor på samtliga marknader och därmed möjliggjort ökad tillgänglighet.

Genom att koppla ihop egna omfattande MPLS-nätverk med partners har Interoute format världens största, skalbara MPLS-nätstomme, vilket ger globala aktörer rätt förutsättning att effektivisera sina privata nätverk på bästa sätt. Interoutes WAN-lösning stöds även av ett extensivt SLA (Service Level Agreement).

- Vi är mycket glada över att Höganäs valt Interoute som ensam leverantör av deras privata nätverk. För oss är det ett bevis på att vi möjliggör för kunder att centralisera och standardisera sitt nätverk och därigenom arbeta mer effektivt, kontrollerat och säkert, säger Joacim Hillervik, Nordenchef på Interoute.

Interoute Communications Ltd äger och förvaltar Europas största molntjänstplattform, som omfattar över
60 000 km av upplyst fiber, 8 hosting datacenter och 32 co-locationcenter med kopplingar till ytterligare 140 datacenter i Europa från tredjepart. Bland Interoutes kunder återfinns internationella företag, Europas stora telekomoperatörer och de största operatörerna i Nordamerika, Öst- och Sydasien samt myndigheter och universitet. Unified ICT är attraktivt för företag som vill ha en skalbar, säker och gränslös plattform för att bygga röst-, video- och datatjänster, men också tjänsteleverantörer i behov av hög internationell datatransitkapacitet och infrastruktur. Med etablerad verksamhet över fastlandet i Europa, Nordamerika och Dubai, äger Interoute även finmaskiga stadsnät runt om i Europas stora affärscentra.