Interoute och Telenor vinner stor fastnätsaffär med Cramo

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2012 14:43 CEST

Telenor har nyligen tecknat ett nytt WAN-avtal med uthyrningskoncernen Cramo. Avtalet, som omfattar drygt 300 siter i Norden och Baltikum, sträcker sig över fyra år och är en av Telenors största fastnäts- och dataaffärer. Interoute svarar samtidigt för ytterligare drygt hundra siter i övriga Europa och resten av världen.

Cramo har varit kund hos Telenor sedan 2006 och väljer alltså nu att förlänga sitt samarbete och utökar samtidigt med cirka hundra siter. Totalt kommer Telenor därmed att ansvara för datakommunikationen över Nordic Connect för 320 siter i Norden och Baltikum (Sverige, Finland, Norge, Danmark, Estland, Lettland och Litauen). Interoute, som äger och driver Europas största molntjänstplattform, är utvald till europeisk partner i affären och kommer att leverera WAN till 135 siter i övriga länder utanför Norden och Baltikum. De båda företagen agerar som en leverantör till Cramo.

- Det här är en stor och viktig affär för oss, som dessutom gör oss till totalleverantör till Cramo av video och WAN, eftersom vi sedan tidigare är leverantör av videokonferenstjänster till bolaget, säger Joacim Hillervik, vd för Interoute i Norden.

- Vi är stolta över att Cramo återigen valt Telenor framför våra konkurrenter i en omfattande upphandling för Norden och Baltikum. Affären är ett ytterligare bevis på att Telenor har en konkurrenskraftig och driftsäker datalösning som står sig mycket väl i konkurrens med övriga leverantörer på marknaden, säger Mats Almgren, affärsområdeschef Enterprise, Telenor Sverige.

Som en ny del i affären kommer Cramo att använda den fasta infrastrukturen för att koppla in mobiltelefoner och surfplattor på ett enkelt och säkert sätt (Nordic Connect Mobile Gateway). Cramo ser även fördelar med att Telenor snabbt kan etablera en depå med mobil access och erbjuda redundans via det mobila nätet. Telenors omfattande investeringar i sitt 3G- och 4G-nät de senaste åren, möjliggör denna typ av lösningar.

- Vi är beroende av en stabil och proaktiv datakommunikationspartner för att vi ska kunna bemöta våra kunder på ett professionellt sätt. Vi försörjer våra kunder med över 200 000 enheter via vårt depånätverk och vår uthyrningsprocess samt logistik är beroende av ett välfungerande datanät. Telenor har med ett pragmatiskt synsätt, bra affärskoncept och kreativt lösningsförfarande vunnit vår nya upphandling, säger Per Lundquist, Vice President och CIO, Cramo AB.

För mer information, vänligen kontakta:

Joacim Hillervik, vd för Interoute i Norden, mobil: 0765-262 001,
e-post: joacim.hillervik@interoute.com

Stina Astner, nordisk marknadschef, mobil: +46 (0) 76-526 2042,
e-post: stina.astner@interoute.com

Interoute Communications Ltd äger och förvaltar Europas största molntjänstplattform, som omfattar över
60 000 km av upplyst fiber, 8 hosting datacenter och 32 co-locationcenter med kopplingar till ytterligare 140 datacenter i Europa från tredjepart. Bland Interoutes kunder återfinns internationella företag, Europas stora telekomoperatörer och de största operatörerna i Nordamerika, Öst- och Sydasien samt myndigheter och universitet. Unified ICT är attraktivt för företag som vill ha en skalbar, säker och gränslös plattform för att bygga röst-, video- och datatjänster, men också tjänsteleverantörer i behov av hög internationell datatransitkapacitet och infrastruktur. Med etablerad verksamhet över fastlandet i Europa, Nordamerika och Dubai, äger Interoute även finmaskiga stadsnät runt om i Europas stora affärscentra.