Interoute ökar intäkter och vinst 2012 genom molnet

Pressmeddelande   •   Mar 25, 2013 10:30 CET

Interoute Communications Ltd, som äger och driver Europas största molntjänstplattform, ökade sina intäkter 2012 till 410 miljoner euro, en ökning med 12 procent jämfört med samma period 2011. Det är en fortsatt stark efterfrågan på molntjänster (upp 28 procent från 2011), och internationella nättjänster (upp 12,5 procent från 2011) som ligger bakom ökningen. Vinsten ökade till 18,4 miljoner euro, en ökning med hela 140 procent.

Interoutes portfölj av molntjänster växte under 2012 genom lanseringen av Interoute Virtual Data Center (VDC), en IaaS (Infrastructure as a Service) lösning inbyggd i företagets paneuropeiska nätverks- och datacenterplattform. Via Interoute VDC kan företag skapa dynamiska och skalbara molntjänster, samtidigt som de behåller kontroll över var deras applikationer och data hostas och lagras.

Interoutes försäljning till distributör växte med 7,6 procent under 2012, främst på grund av fortsatt efterfrågan på bandbredd från tjänsteleverantörer, mobiloperatörer och telekomföretag som behöver internationell uppkoppling i Europa. Till exempel Turkcell Superonline, som Interoute hjälpte skapa mångfald i Istanbuls blomstrande affärsliv för både lokala och internationella organisationer.

–  Interoutes moln- och nätverkstjänster skapar en integrerad plattform som ger kunderna verkliga fördelar, säger Gareth Williams, global VD för Interoute. Nätverket ger räckvidd, hastighet och säkerhet till ett mycket konkurrenskraftigt pris och möjliggör molnet att vara så privat eller offentligt som våra kunder behöver. Våra kunder får genom nätets höga kapacitet, också kostnadsfri dataöverföring mellan Interoutes olika virtuella datacenter.

För mer information, vänligen kontakta:

Joacim Hillervik, vd för Interoute i Norden, mobil: +46 (0)765 262 001,
e-post: joacim.hillervik@interoute.com

Stina Astner, nordisk marknadschef, mobil: +46 (0)765 262 042,
e-post: stina.astner@interoute.com

Interoute Communications Ltd äger och förvaltar Europas största molntjänstplattform, som omfattar över 60 000 km av upplyst fiber, 10 hosting datacenter och 32 co-locationcenter med kopplingar till ytterligare 140 datacenter i Europa från tredjepart. Bland Interoutes kunder återfinns internationella företag, Europas stora telekomoperatörer och de största operatörerna i Nordamerika, Öst- och Sydasien samt myndigheter och universitet. Unified ICT är attraktivt för företag som vill ha en skalbar, säker och gränslös plattform för att bygga röst-, video- och datatjänster, men också tjänsteleverantörer i behov av hög internationell datatransitkapacitet och infrastruktur. Med etablerad verksamhet över fastlandet i Europa, Nordamerika och Dubai, äger Interoute även finmaskiga stadsnät runt om i Europas stora affärscentra.