Interoute öppnar porten till Asien med virtuellt datacenter i Hongkong - USA är nästa anhalt

Pressmeddelande   •   Maj 20, 2014 10:00 CEST

Europas största molnplattform placerar nu sin första IaaS i Asien - ett virtuellt datacenter för att hjälpa svenska och europeiska företag som vill nå kunder i Asien och asiatiska företag som vill nå kunder i Europa.

Interoute, som äger och förvaltar Europas största molnplattform, meddelar idag öppnandet av det första virtuella datacentret i Asien.

"För första gången kan vi nu erbjuda en molnlösning för den asiatiska marknaden, som är snabb, robust och som omfattas av ett SLA för både nätverk och molntjänster", säger vd Joacim Hillervik, Interoute Norden.

Det nya virtuella datacentret stödjer globalt orienterade företag som har eller planerar engagemang i Asien. Bland annat genom att ge företagen snabb tillgång till sina program och data som lagras i Interoutes molntjänstplattform. Här kan också företag flytta data och applikationer mellan VDC zoner helt gratis. Detta tack vare integrationen av Interoutes automatiserade MPLS-nätverk.

Molntjänster i Asien och Stillahavsområdet förväntas växa med en sammanlagt årlig tillväxttakt (CAGR) av 30 procent mellan 2012 och 2016, varav offentliga moln ensamt förväntas nå 19,5 miljarder USD år 2016 (IDC). Detta gör regionen till en attraktiv tillväxtmarknad för europeiska företag.

Joacim Hillervik fortsätter:

"Vår affärsmodell bygger på att hjälpa svenska och europeiska företag som antingen är eller bör vara globala. Vårt nya virtuella datacenter i Hongkong öppnar en inkörsport till en region som många utländska företag har fokuserat på de senaste åren".

Europa, Asien och snart USA

Interoutes virtuella datacenter, inbyggt i Interoutes nätverk möjliggör för företag och organisationer att implementera virtuell datahantering och lagringsinfrastruktur på några minuter. Med det nya virtuella datacentret i Hongkong kan företag och organisationer nu välja fritt i vilken av de sju VDC zonerna de vill lagra sina uppgifter, Amsterdam, Berlin, Genève, London, Paris, Milano och Hong Kong.

Enligt Joacim Hillervik kommer Interoute under 2014 öppna ytterligare ett virtuellt datacenter- denna gång i New York City, USA.

Interoute Communications Ltd äger och förvaltar Europas största molntjänstplattform, som omfattar över 60 000 km av upplyst fiber, 11 hosting datacenter och 31 co-locationcenter med kopplingar till ytterligare 140 datacenter i Europa från tredjepart. Bland Interoutes kunder återfinns internationella företag, Europas stora telekomoperatörer och de största operatörerna i Nordamerika, Öst- och Sydasien samt myndigheter och universitet. Unified ICT är attraktivt för företag som vill ha en skalbar, säker och gränslös plattform för att bygga röst-, video- och datatjänster, men också tjänsteleverantörer i behov av hög internationell datatransitkapacitet och infrastruktur. Med etablerad verksamhet över fastlandet i Europa, Nordamerika och Dubai, äger Interoute även finmaskiga stadsnät runt om i Europas stora affärscentra.