Interoute One Bridge förenar video-och konferenssamtal var som helst och på alla enheter

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2014 10:00 CEST

Interoutes nya tjänst integrerar globala röst-och videosamtal från flera enheter med flera videohårdvaruleverantörer, Microsoft Lync och WebRTC.

Interoute, ägare av Europas största plattform för molntjänster, lanserar Interoute One Bridge, en unik global plattform byggd på Interoutes nätverk och kommunikations-kompetens. Tjänsten möjliggör för alla att delta i video- och konferenssamtal på alla enheter - oavsett om man använder Microsoft Lync, rumsbaserad videokonferens, smartphone eller platta. Alla kan vara med i virtuella möten när som helst, var som helst och med kristallklar kvalitet.

Genom att integrera Interoutes SIP Trunking i Interoute One Bridge möjliggörs obegränsade virtuella mötesrum; en värld där varje medarbetare har ett personligt mötesrum som alltid är tillgängligt och aldrig dubbelbokat. Microsoft Lync-användare kan delta i möten, dela högupplöst video och information med till exempel rumsbaserade system, smartphone-appar och användare på andra plattformar. Med inbyggt WebRTC kan alla med internetuppkoppling få tillgång till ett virtuellt möte på Interoute One Bridge.

"Alla kan ansluta och dela information i kristallklar kvalitet, från företagens styrelserum till kaféet på hörnet. Oavsett om du använder Lync på din stationära dator, en videokonferenssvit eller ringer in från flygplatsen. Möjligheterna för företag att samarbeta och kontakta anställda och kunder är numera oändliga", säger Joacim Hillervik, vd för Interoute i Norden.

Interoute One Bridge är inbyggd i Interoutes globala molnplattform, vilket minskar fördröjningen i kommunikationen mellan USA, Europa och Asien, och har avancerade säkerhets- och SLA-funktioner. Plattformen stöds av en portal som ger en överblick av hur lösningen utnyttjas och ger användarna möjlighet att själva boka och hantera virtuella mötesrum och samtidigt hålla koll på kostnaderna, så kallad self-provisioning.

Kostnaden för tjänsten är per port, inte per användare vilket möjliggör obegränsat antal användare. Dessutom är tjänsten designad så att användaren tillfälligt tilltåts överskrida den överenskomna kapaciteten med hela 50 procent utan extra kostnad, detta för att säkerställa en positiv användarupplevelse och uppmuntra användning av tjänsten.

Interoute One Bridge integrerar lösningar från flera hårdvaruleverantörer som Cisco, Polycom, Lifesize, RADVision, Microsoft och Sony vilket slutligen eliminerar de olika begränsningarna mellan skilda leverantörers unika lösningar.

Interoute Communications Ltd äger och förvaltar Europas största molntjänstplattform, som omfattar över 60 000 km av upplyst fiber, 11 hosting datacenter och 31 co-locationcenter med kopplingar till ytterligare 140 datacenter i Europa från tredjepart. Bland Interoutes kunder återfinns internationella företag, Europas stora telekomoperatörer och de största operatörerna i Nordamerika, Öst- och Sydasien samt myndigheter och universitet. Unified ICT är attraktivt för företag som vill ha en skalbar, säker och gränslös plattform för att bygga röst-, video- och datatjänster, men också tjänsteleverantörer i behov av hög internationell datatransitkapacitet och infrastruktur. Med etablerad verksamhet över fastlandet i Europa, Nordamerika och Dubai, äger Interoute även finmaskiga stadsnät runt om i Europas stora affärscentra.