Interoute största operatören bakom operatörerna

Pressmeddelande  •  2007-11-26 13:36 CET

Interoute, en operatör som äger och förvaltar europas mest avancerade nätverk för data- och telekommunikation, fick återigen utmärkelsen Pan-European Wholesale Telecoms Provider. Utmärkelsen delades ut på den årliga tillställningen Capacity Awards. Som grossist i telekombranschen säljer Interoute kapacitet till andra operatörer som inte har egna nät och anslutningar på olika platser, eller som behöver förstärka sin egen kapacitet.

- Flera av de största operatörerna i Norden är också kunder till oss i olika sammanhang. Vårt nät är helt enastående när det gäller kapacitet och teknik. Därför kan både använda det till våra egna kunder som Gunnebo, Intrum Justitia, Haldex med flera, samt hyra ut kapacitet till andra, säger Joacim Hillervik, vd på Interoute Managed Services AB.

Domarpanelen var imponerade över att Interoute idag med mycket hög kapacitet knyter samman 85 städer i 22 länder samt 19 stadsnät. Det gör nätet till det största av det som brukar kallas NGN, next-generation network, där datakommunikation och telefoni går över samma infrastruktur. Dessutom har Interoute idag åtta datacenter i nätet där kunderna erbjuds co-location (att förvara sin IT-utrustning i skyddad miljö) och hosting (att Interoute driver kundernas IT-miljöer).

Interoute har under året också blivit allt starkare i östra Europa och Centraleuropa med satsningar på marknader som Ukraina och Turkiet. Utmärkelsen från Capacity magazine kommer bara månader efter att Interoute fick pris på Global Telecoms Business Awards för den nya kommunikationsplattformen Interoute One som integrerar data- och röstkommunikation ute på företagen..

För mer information:
Joacim Hillervik, VD, Interoute Managed Services Sweden AB
E-post: Joacim.Hillervik@interoute.com

Om Interoute
Interoute är en av världens snabbast växande operatörer och leverantörer av kommunikationtjänster. Företaget äger och driver Europas mest avancerade röst- och datanät som består av 54 000 kilometer optiska fiber. Nätverket hanterar alla typer av kommunikation åt över 20 000 kunder, däribland många stora företag och myndigheter, men även alla större operatörer i Europa, Nordamerika och Asien. Interoutes tjänster sträcker sig från att erbjuda operatörer kapacitet för överföring av trafik mellan länder, till avancerade nya tjänster för distribution av filmer, musik och webb-TV. Interoute har också stadsnät i alla större städer i Europa och över 1 miljard euro i e-handelstransaktioner passerar genom nätet varje dag, vilket gör Interoute till en hörnsten i Europas leverantörskedja. För mer information, besök www.interoute.com

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom