Interoutes Virtuella Datacenter får utmärkelse för innovation

Pressmeddelande   •   Jul 12, 2012 09:00 CEST

Interoute tilldelas 2012 års pris för Information, Kommunikation och Mediateknik (ICMT). Den italienska staten tilldelar Interoute priset för dess virtuella datacenters (VDC) överlägsna enkelhet och säkerhet, och hur den har avancerat molntjänsttekniken. Interoutes virtuella datacenter innebär en ny typ av molntjänster som gör det möjligt för företag att skapa dynamiska molntjänster som lever upp till de komplexa kraven som europeiska företag ställer. De virtuella datahallarna är inbyggda i Interoutes europeiska nätverk och gör det även möjligt för företag att driftsätta virtuell data- och lagringsinfrastruktur för företagens applikationer  på några minuter.

- Bristande kontroll är en av de största faktorerna som hindrar företagen från att använda molntjänster, säger Interoutes CTO Matthew Finnie. Interoutes virtuella datacenter  erbjuder molntjänster utan kompromisser och ger större synlighet och kontroll över var och hur data lagras. Vi är extremt stolta över att Interoutes virtuella datacenter vinner den här prestigefulla utmärkelsen. Det är ett bevis på vårt engagemang och att vi även i fortsättningen kommer att leverera innovativa tjänster som lever upp till föränderliga affärsbehov.

ICMT-utmärkelsen omfattar tre kategorier för teknisk utveckling och är en del av Innovation Award-programmet som sponsras av Confindustria (Italiens största arbetsgivarorganisation) och uppmuntrar och lyfter fram italienska framgångar inom det digitaltekniska området.

För mer information, vänligen kontakta:
Joacim Hillervik, vd för Interoute i Norden, mobil: +46 (0) 765 262 001,
e-post: joacim.hillervik@interoute.com

Stina Astner, nordisk marknadschef, mobil: +46 (0) 765 262 042,
e-post: stina.astner@interoute.com

Interoute Communications Ltd äger och förvaltar Europas största molntjänstplattform, som omfattar över
60 000 km av upplyst fiber, 8 hosting datacenter och 32 co-locationcenter med kopplingar till ytterligare 140 datacenter i Europa från tredjepart. Bland Interoutes kunder återfinns internationella företag, Europas stora telekomoperatörer och de största operatörerna i Nordamerika, Öst- och Sydasien samt myndigheter och universitet. Unified ICT är attraktivt för företag som vill ha en skalbar, säker och gränslös plattform för att bygga röst-, video- och datatjänster, men också tjänsteleverantörer i behov av hög internationell datatransitkapacitet och infrastruktur. Med etablerad verksamhet över fastlandet i Europa, Nordamerika och Dubai, äger Interoute även finmaskiga stadsnät runt om i Europas stora affärscentra.