Interroll får innovationspris på mässan Manutention i Paris

Interroll har tagit emot innovationspriset Coup de Coeur under den pågående mässan Manutention i Paris. Utmärkelsen går till Interrolls High Performance Divert (HPD) som är en viktig del av företagets transportplattform.

Interrolls modulära transportplattform är flexibel och kan justeras efter varje kunds och användares enskilda behov. Dessutom bidrar den till en extremt snabb och effektiv planering av moderna materialhanteringssystem. Tillsammans med andra Interroll-produkter får man ett system som ger maximal tillgänglighet, energieffektivitet och låga drifts- och underhållskostnader.

Priset ”Coup de Coeur” delas ut till företag med innovativa produkter som visas upp på mässan Manutention i Paris. Juryn består av en exklusiv grupp av journalister och i år gick priset till fem företag. Valet av pristagare grundas framförallt på produkternas förmåga att öka produktiviteten, men också på deras kundnytta.

Maximal prestanda ökar produktiviteten
En av fördelarna med Interrolls transportsystem är den höga prestandan. Upp till 3 600 varor per timme kan transporteras utan att störa materialflödet. Det är också möjligt att vidarekoppla transporterade varor åt höger eller vänster till en sidolinje. Om varorna matas ut i en 90-gradig vinkel, kan de lämnas i samma position eller vridas 90 grader.

Energieffektiva motorer
Interroll använder motorer på DC 24 och AC 400 volt – helt utan att använda pneumatik. 24-voltsversionen är utrustad med två energieffektiva motorer som hanterar transport och svängningsrörelser. Transportsystemet kan också användas extremt effektivt och bara tas i drift vid behov eftersom det är anslutet till ett kontrollsystem. 400-voltsversionen använder transportbandets motor för transport och 24-voltsmotorn för svängningsrörelser.

Det s.k. master-slave-konceptet gör att flera HPD-kassetter kan användas med hjälp av bara en motor och kontroll vilket minskar investeringar och driftskostnader. Behovet av programmering är minimalt eftersom det är enkelt att ansluta kontrollsystemet och för att användargränssnitten är enkla och standardiserade.

Innovativ svängmekanism kräver lite underhåll
Kugghjulen är en robust mekanisk konstruktion som gör att HPD-enheten kräver väldigt lite underhåll.

Smart design ger stor flexibilitet
Fler kassetter som var och en är 120 mm lång kan monteras på rad. Det ger stor flexibilitet att designa systemet helt efter de egna transportbehoven.

Enkel installation sparar tid
Tack vare plug and play-lösningen kan en HPD installeras i en rullbana eller ett transportband – och sedan enkelt flyttas vid behov. Systemet kan också när som helst byggas ut om behoven ändras.

• Industri, tillverkning

• rullband
  • transportbana
  • materialhantering
  • transportplattform

Om Interroll
Interroll Group är en global producent av högkvalitetsprodukter och tjänster inom intern logistik. Företaget erbjuder ett stort antal produkter till cirka 23 000 kunder över hela världen. De viktigaste branscherna är leverans, paket- och posttjänster, flygplatser, livsmedel och distributionscenter. Bland kunderna finns välkända globala företag som Amazon, Bosch, Coca-Cola, Coop, DHL, FedEx, Peugeot, PepsiCo, Procter & Gamble, Siemens, Walmart och Yamaha. Interroll arbetar med global forskning kring logistikeffektivitet och stödjer aktivt branschorganisationer att utveckla standarder. Huvudkontoret ligger i Sant’Antonino, Schweiz och Interroll har 31 företag och cirka 1 800 anställda över hela världen. Företaget grundades 1959. Sedan 1997 är Interroll Group noterat på SIX Swiss Exchange och en del av SPI-index. Mer information finns på www.interroll.com.

Jens Karolyi

Presskontakt SVP Corporate Marketing & Culture +41918502569