​Interrolls bandkurva sparar utrymme för Agricola San Clemente i Chile

Det chilenska företaget Agricola San Clemente producerar färsk frukt och juicer av hög kvalitet. Nyligen uppgraderade man sin anläggning i Renaico, Chile, med en Portec bandkurva från Interroll.

Företagets anläggningar finns över i hela Chile där San Clemente processar äpplen, druvor, körsbär, tangeriner och avokado. Produkterna säljs sedan i USA, Europa, Asien, Kanada och Latinamerika. För att möta den växande efterfrågan på högkvalitetsprodukter söker man efter de allra bästa tekniska produktionslösningarna.

År 2010 installerade man en processlinje för äpplen på Renaico-anläggningen tillsammans med systemintegratören Aweta US. Som ett led i att öka produktionen valde man då också en bandkurva från Interroll för att transportera äpplena från startpunkten till sortering och sedan tvättning.

– Det här var en helt ny del av processen för oss och vi behövde en lösning som skulle fungera i det begränsade utrymmet mellan stationerna. Bandkurvan är extremt anpassningsbar och utrymmessnål och med hjälp av den kunde vi ändra tidigare lösningar. Personalen från Interroll var också mycket engagerade och gav sig inte förrän allt fungerade perfekt. Allt som allt sparade vi kostnader och tid och produktionen kunde snabbt återupptas, berättar Francisco Amezaga, chef över kyllagret (Gerente Frigorifico) på San Clemente.

Med bandkurvan kan frukten levereras i nittio graders vinkel. Det gjorde att San Clemente slapp installera flera olika transportband för att få den funktion man önskade.

– Med den här installationen har vi återigen visat att bandkurvan kan anpassas till nya användningsområden tack vare våra skickliga ingenjörer. Nu är vi uppe i fler än 80 000 installationer över hela världen, säger Marco A. Oropeza, vice vd på Interroll.

Interrolls Portec bandkurva i färd med att flytta äpplen till tvättstationen.

Om Agricola San Clemente

Agrícola San Clemente grundades på åttiotalet med inriktning på att utveckla fruktexporten. Företaget har kunder i Europa, Asien, USA, Kanada och Latinamerika. Äpplen, druvor körsbär, tangeriner och fem olika typer av avokado som är företagets specialitet är extremt efterfrågade på marknader med inriktning på högkvalitetsprodukter. De värderingar som genomsyrar San Clemente personlig briljans, teamwork, samhällsengagemang, miljö och kvalitet.

• transportsystem
  • transportband
  • bandkurva
  • logistik

Om Interroll
Interroll Group är en global producent av högkvalitetsprodukter och tjänster inom intern logistik. Företaget erbjuder ett stort antal produkter till cirka 23 000 kunder över hela världen. De viktigaste branscherna är leverans, paket- och posttjänster, flygplatser, livsmedel och distributionscenter. Bland kunderna finns välkända globala företag som Amazon, Bosch, Coca-Cola, Coop, DHL, FedEx, Peugeot, PepsiCo, Procter & Gamble, Siemens, Walmart och Yamaha. Interroll arbetar med global forskning kring logistikeffektivitet och stödjer aktivt branschorganisationer att utveckla standarder. Huvudkontoret ligger i Sant’Antonino, Schweiz och Interroll består av 31 företag och cirka 1 800 anställda över hela världen. Företaget grundades 1959. Sedan 1997 är Interroll Group noterat på SIX Swiss Exchange och en del av SPI-index. Mer information finns på www.interroll.com.

Jens Karolyi

Presskontakt SVP Corporate Marketing & Culture +41918502569