INTERSPORT lanserar föreläsningsturné med Patrik Sjöberg, Maria Akraka och BRIS

INTERSPORT lanserar föreläsningsturné med Patrik Sjöberg, Maria Akraka och BRIS

Efter att Patrik Sjöberg berättat om de övergrepp han utsattes för som barn har fler fått styrka att tala ut och be om hjälp. Föreläsningsturnén Hopp för barnen genomförs på initiativ av sportkedjan INTERSPORT.
- Tillsammans med Patrik Sjöberg och Maria Akraka vill vi göra något konkret för att hjälpa till att förekomma övergrepp och hjälpa utsatta barn, berättar Erik Andersch, marknadschef INTERSPORT.

Den 22 mars lanserar INTERSPORT tillsammans med BRIS föreläsningsturnén Hopp för barnen för att skapa dialog om övergrepp på barn i allmänhet och övergrepp på barn inom idrottsvärlden i synnerhet. Föreläsningsturnén riktar sig till ledare inom idrotten, personer som arbetar med barn och föräldrar.
- Jag anser att det är vår skyldighet att skydda barnen. Övergrepp mot barn är ett samhällsproblem och det är naivt att tro att det inte förekommer inom idrotten och föreningslivet, säger Patrik Sjöberg. När jag valde att berätta om min uppväxt och de övergrepp som jag blev utsatt för i min bok bestämde jag att detta är något som jag måste fortsätta att arbeta med.

INTERSPORT är Sveriges största sportkedja med drygt 150 butiker och tusentals samarbeten med idrottsklubbar inom diverse sporter.
- Sport skapar gemenskap och bidrar ofta till bättre självuppfattning och självförtroende men det finns även baksidor. Vi ville göra något konkret för att hjälpa till att förekomma övergrepp och hjälpa utsatta barn, säger Erik Andersch.

BRIS vill kunna erbjuda alla barn möjlighet till stöd när barn behöver det och strävar efter att kunna ha öppet dygnet runt året runt.
- Hopp för barnen är en viktig satsning för att ge vuxna verktyg i att möta utsatta barn och att ge kunskap om hur bland annat sexuella övergrepp kan förhindras, säger Mikael Willborg, BRIS.

Claudia Nilsson, PR- och informationsansvarig INTERSPORT 031 - 727 89 87
Heléne Tibblin, Insamlingsansvarig BRIS 0701 - 60 88 33

Information INTERSPORT och BRIS

INTERSPORT och BRIS har en gemensam övertygelse om att idrott kan förändra barns liv i positiv riktning, genom att minska nedstämdhet och bidra till bättre självuppfattning och självförtroende. INTERSPORT valde för ett år sedan att fokusera sina välgörenhetsinsatser på organisationen BRIS och hjälpa dem att nå sitt mål att ha öppet dygnet runt, året runt, för barn som vill tala med en vuxen.

Hopp för barnen gör tio nedstamp på tio orter med start i Göteborg på Folkets Hus den 22 mars. Föreläsningen är gratis och har åldersgräns 16 år. Övriga föreläsningstillfällen är: Malmö 19 april, Örebro 16 maj, Sundsvall 18 maj, Visby 4-5 juli, Stockholm 14 augusti, Jönköping 27 september, Umeå 25 oktober, Helsingborg 29 november och Norrtälje 4 december.

Taggar

Intersport Sverige AB är licenstagare och aktieägare i Intersport International Corporation, världens största sportkedja med 5 500 butiker i 44 länder och en omsättning om 11,5 miljarder € globalt (2018). Intersport samarbetar med över 1200 föreningar och uppmuntrar till så mycket sport och gemenskap som möjligt.Intersport bildades 1968 är ett av Sveriges mest kända varumärken med 130 butiker i Sverige. Sedan 2014 ingår även Löplabbet i Intersportkoncernen. INTERSPORT är den ledande omnikanal återförsäljaren inom sport genom en köpupplevelse oavsett om den startar digitalt eller i butiken.FacebookInstagramLinkedin