INTERSPORT lyfter viktiga frågor om övergrepp mot barn inom idrottsvärlden på politikerveckan i Almedalen

INTERSPORTs föreläsningsturné Hopp för barnen med Patrik Sjöberg, Maria Akraka och BRIS kommer till Visby 4-5 juli.
- Sport har många roliga och fantastiska sidor. Som marknadsledande vill vi visa att vi tar ställning och att vi är engagerade även i de negativa frågorna kring idrott, berättar Erik Andersch, markandschef INTERSPORT.

INTERSPORT lanserade i mars i år föreläsningsturnén Hopp för barnen för att skapa dialog om övergrepp på barn i allmänhet och övergrepp på barn inom idrottsvärlden i synnerhet. Föreläsningsturnén har hittills gjort fyra nedslag och nu görs två föreläsningar under Almedalsveckan.
- Jag anser att det är vår skyldighet att skydda barnen. Övergrepp mot barn är ett samhällsproblem och det är naivt att tro att det inte förekommer inom idrotten och föreningslivet, säger Patrik Sjöberg. När jag valde att berätta om min uppväxt och de övergrepp som jag blev utsatt för i min bok bestämde jag att detta är något som jag måste fortsätta att arbeta med.

INTERSPORT är Sveriges största sportkedja med drygt 150 butiker och har tusentals samarbeten med idrottsklubbar inom diverse sporter.
- Sport skapar gemenskap och bidrar till bättre självuppfattning och självförtroende men det finns även baksidor. Vi ville göra något konkret för att hjälpa till att förekomma övergrepp och hjälpa utsatta barn, säger Erik Andersch.
- INTERSPORT valde för drygt ett årsedan att fokusera sina välgörenhetsinsatser på organisationen BRIS och hjälpa dem att nå sitt mål att ha öppet dygnet runt, året runt, för barn som vill tala med en vuxen, berättar Claudia Nilsson, PR- och informationsansvarig  INTERSPORT. Hopp för barnen är ett av våra tre koncept till förmån för BRIS och ett steg för att ge vuxna verktyg för att möta utsatta barn och att ge kunskap om hur sexuella övergrepp kan förhindras.

Claudia Nilsson, PR- och informationsansvarig INTERSPORT 031 727 89 87

Hopp för barnen under Almedalsveckan
Plats: Bio Roxy Adelsgatan 39, Visby
Dag och tid: onsdagen den 4 juli kl 18-20 och torsdagen den 5 juli 15-17
Föreläsningarna är gratis

INTERSPORT bildades 1961 och är Sveriges största sportkedja med drygt 150 butiker. 2011 omsatte de svenska INTERSPORT-butikerna 4,2 miljarder kronor. INTERSPORT AB ingår i IIC-INTERSPORT International Corporation vilket är världens största sportkedja med fler än 5 400 butiker i 40 länder. Under 2011 omsatte INTERSPORT cirka 10 miljarder euro globalt.