Invacare introducerar iShear - det första verktyget för att mäta den totala skjuvkraften

Efter den officiella introduktionen på Internationella SittSymposiet (ISS) i Nashville är iShear nu tillgänglig på den svenska marknaden. iShear är det första kliniska verktyget för att mäta Totala Skjuv Kraften (TSK) i sätesplanet. Nu kan sitteam äntligen kvantifiera och grundligt utvärdera positioneringen av en person i ett sitssystem. Detta bidrar till att minimera skjuvkrafterna när man ställer in en rullstol och förhindrar obehag och kliniska problem som orsakas av skjuv.

Skjuv är det största problemet vid rullstolsanpassning
Skjuv är ett stort kliniskt problem, eftersom det leder till en felaktig sittposition som kan orsaka allvarliga fysiska problem. Flera studier visar att när skjuvspänning appliceras på hudens vävnad minskar eller blockeras blodflödet i vävnadsskikten, vilket kan leda till nedbrytning av den mjuka vävnaden. Som tillägg till problemet uppstår ofta skjuvning timmar eller dagar efter en rullstolsanpassning och kräver ofta ett uppföljningsbesök för att justera sitssystemet. Det har alltid varit svårt att kvantifiera och mäta glid- eller skjuvkrafter, vilket gjort det svårt att jämföra olika rullstolsanpassningar eller dokumentera olika sittinställningar. Det är just det iShear gör.

Vad är Total Skjuvkraft?
Totala skjuvkraften mätt av iShear är den glidningskraft som uppkommer parallellt med sätesplanet. Den mäts mellan dynan och sitsen.

Utvärdera ett sitssystem var som helst, när som helst
iShear kan användas på nästan alla vanliga rullstolar genom placering under sittdynan. Ingen förändring i användarens grundinställning krävs. När du har installerat kan du använda iShear-appen, som nerladdas kostnadsfritt, för att överföra data i nutid via Bluetooth-anslutning. Titta på videon på ishear.com för att se hur lätt iShear fungerar. iShear är den ultimata lösningen för anpassning och långsiktig användning.

Stort erkännande från kliniskt yrkesverksamma
Vid introduktionen av iShear vid ISS i mars deltog flera av världens mest respekterade personer i ämnet sittande. De var enhälliga i sitt beröm om iShears möjligheter och användarvänlighet.

Amber L. Ward (MS, OTR / L, BCPR, ATP / SMS): "iShear är ett bra komplement till utvärderings- och hanteringsprocessen för kunder. Det var fantastiskt att se hur mycket skjuv som faktiskt var närvarande när det såg ut som att klienten satt helt still".

Sharon Sutherland (föreläsare, klinisk konsult och ägare till Seating Solutions): "Äntligen kan jag kvantifiera och visualisera vad jag har talat om för mina kunder i åratal".

Bart Van Der Heyden (fysioterapeut, föreläsare, klinisk och designkonsult och ägare till Superseating): "Att kunna kvantifiera aspekter av rullstolsanpassning är ett verkligt genombrott"

För mer information kontakta:

Produktchef Stina Dahlbeck, Invacare AB, 08-5223 7045, e-post: sdahlbec@invacare.com

Försäljningschef Johan Eriksson, Invacare AB, 08-5223 7005, e-post:jeriksso@invacare.com