Europas största biotech-konferens BIO-Europe kommer till Medicon Valley 2018

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2016 12:01 CET

Novo Nordisk är ett av de bolagen bakom arbetet att få Bio-Europe till Medicon Valley 2018

Tack vare ett starkt svenskt-danskt samarbete mellan offentliga och privata aktörer kommer Europas största biotech-konferens BIO-Europe att äga rum i Köpenhamn och Malmö 2018. Enligt Novo Nordisk, ett av de företag som har varit delaktiga i att få konferensen hit, banar konferensen väg för exportaffärer och investeringar samt en varumärkesstärkande internationell positionering för regionen.

Medicon Valley är Skandinaviens ledande life science-kluster med över 40 000 anställda inom life science-industrin, vilket motsvarar 53 % av antalet anställda i den sektorn både i Danmark och Sverige. Medicon Valley är också den region som generar flest patentansökningar men konkurrensen från andra regioner är markant, både när det gäller att locka investeringar och talang.

Därför var glädjen stor bland branschens aktörer, när det i förra veckan stod klart att Europas största bioteknikkonferens BIO-Europe kommer att äga rum i regionen 2018. Delar av konferensen kommer att förläggas i Malmö och Lund. Cirka 3 600 deltagare från över 1 900 företag väntas delta under tre dagar.

”Detta är något vi har jobbat för i flera år så det är klart ett belönande och glädjande besked” säger Ulrika Ringdahl, Affärsområdesansvarig, Material och Life Science, Invest in Skåne.

”BIO-Europe är ett prestigefyllt arrangemang och en unik möjlighet för branschen att visa vad vi kan här i Greater Copenhagen. Närmare 75% av de som kommer är tunga beslutsfattare med ansvar för bl. a. investeringar och samarbetsavtal i sina företag. Det gör konferensen till en marknadsplats och ett skyltfönster med möjlighet att skapa relationer, sluta avtal och attrahera internationell talang. Vi har redan en ledande position i biotech-branschen, men vi förväntar oss att BIO-Europe kan främja vår position inom området ytterligare.” tillägger Søren Bregenholt, Corporate Vice President and Head of External Innovation and Stakeholder Relations på Novo Nordisk.

Partnerna bakom 2018-års Bio Europe är, förutom några av de större bolagen, Copenhagen Capacity, Invest in Skåne, Event in Skåne, Wonderful Copenhagen och Medicon Valley Alliance, Malmö Convention Bureau, Malmö Stad och Medeon.

Om BIO-Europe
BIO-Europe är Europas ledande biotech-konferens som samlar ett stort antal företagsledare, investerare och branschexperter från biotech-industrin. När BIO-Europe hålls i Köpenhamn 2018, är det också första gången som konferensen äger rum utanför Tyskland.

BIO-Europe arrangeras av EBD Group, en partnerorganisation som identifierar affärsmöjligheter och utvecklar centrala strategiska relationer för den globala life science-branschen.