Första resultatet inom internationaliseringsprojekt för skånska life science-bolag

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2016 14:59 CEST

Som det första resultatet av internationaliseringsprojektet Southern Sweden Going Global har Lundabolaget Nattaro Labs nu etablerat ett samarbete med en av Tysklands största distributörer inom skadedjursbekämpning PPS GmbH.

Forskningsbaserade Nattaro Labs utvecklar produkter som kan förebygga och bekämpa vägglöss och företaget är också en av de skånska finalisterna i riksfinalen av 33-listan denna månad. Det var inom ramen för projektet som Nattaro Labs deltog i den internationella mässan Pest Protect.

Där lanserade företaget också den patenterade innovationen Nattaro Safe, nyligen godkänd för försäljning på den tyska marknaden med ungefär 2500 företag inom skadedjursbekämpning.

– Att delta på mässan var en viktig del i vår tillväxtstrategi. Tack vare projektet har vi nu funnit en bra plattform för expansion i Tyskland och i andra internationella marknader, säger Carl-Johan Gustafson, VD för Nattaro Labs. – Projektet är ett lyckat initiativ där entreprenörerna står i fokus och som snabbt kan ge konkreta resultat. Nattaros avtal är ett tydligt exempel på detta, säger Ebba Fåhreaus, VD för Lund Life Science Incubator

Nattaro Labs grundades 2011 av Camilla Rune, Carl-Magnus Hansson, Magnus Bäckmark och Christine Dahlman Jacobsen och är medlemsföretag i Lund Life Science Incubator på Medicon Village i Lund.

Om Southern Sweden Going Global

Det delvis EU-finansierade projektet Southern Sweden Going Global syftar till att öka de unga skånska life science-företagens konkurrenskraft och synlighet i världen genom kompetenshöjande aktiviteter samt deltagande i internationella delegationsresor och industrimässor.

För närvarande deltar 18 bolag i projektet, totalt räknar man med att 35 kommer att delta under projekttiden som är tre år. Southern Sweden Going Global drivs av Invest in Skåne tillsammans med inkubatorerna Medeon Incubator och Lund Life Science Incubator.

Carl-Johan Gustafson
VD, Nattaro Labs