IBM öppnar nytt utvecklingscenter i Sverige

Pressmeddelande   •   Aug 26, 2015 10:00 CEST

IBM (NYSE: IBM) meddelar idag att företaget kommer etablera ett nytt utvecklingscenter i Sverige för att kunna ge kunder i Norden bättre stöd och mer support. Centret kommer att baseras i Malmö och erbjuda upp till 300 nya IT-tjänster.

Centret, som heter IBM Client Innovation Centre, kommer att fokusera på avancerad applikationsutveckling och underhåll samt test- och system management-tjänster, för att möta den ökande efterfrågan på flexibla programvarulösningar. Tjänsterna kommer hjälpa nordenbaserade företag att kunna utnyttja fördelarna med Cloud Computing, dataanalys, mobilitet, samarbetsverktyg och den senaste säkerhetstekniken på ett ännu bättre sätt.

- Det är mycket roligt att vi på IBM nu gör denna satsning i Norden för att kunna ge våra kunder ännu bättre support och mer och fler tjänster, säger Johan Forssander, VD IBM Client Innovation Center, Malmö. Det nya centret kommer både att kunna erbjuda nya arbetstillfällen för IT-intresserade direkt från högskolan, då vi också erbjuder utbildning under anställningen, men också för personer med erfarenhet inom IT-området. Vi kommer även att öppna upp för både praktik- och lärlingstjänster, så att vi kan ta tillvara på de främsta talangerna här lokalt.

Lokal förankring och global kompetens

Genom att etablera centret kommer IBMs nordiska kunder att få tillgång till lokal kompetens och teknisk expertis samtidigt som de kan utnyttja IBMs globala resurser och kunnande.

- Vi har haft ett nära samarbete med IBM och är mycket glada över de möjligheter till utveckling och fördjupning inom viktiga tekniska områden som företaget nu ger studenter och ungdomar i vår region, säger Stefan Johansson, vd Invest in Skåne. Vi är också stolta över att Malmö möter de etableringskrav som stora internationella företag har, att vi kan bli ett viktigt nav för näringslivet i Norden, samtidigt som det är ett bra ställa att studera och arbeta på.

IBMs nya Client Innovation Center i Malmö kommer att ingå i IBMs globala verksamhet som levererar såväl djup teknisk kunskap som ett brett branschkunnande till ett stort antal kunder inom både privat och offentlig sektor i Europa och runt om i världen.

- Vi ser att IT är en framtidsbransch där behovet av kompetens och erfarenhet kommer att vara fortsatt stort framöver, Johan Rittner, VD, IBM Svenska AB. Det är därför av största vikt att nästa generations studenter på lokala högskolor och universitet vill vara med och utveckla de tekniska färdigheter som krävs för att driva innovation och framgång för verksamheter i Sverige och Norden

Rekrytering till de nya tjänsterna kommer att inledas under hösten tillsammans med högskolor och andra lärosäten i regionen.

Det nya IBM Client Innovation Center i Malmö kommer att vara ett helägt dotterbolag till IBM.

För mer information, kontakta:

Lennart Malm, Media Relations, IBM Sverige, +46 (0) 70 793 41 84
lennart.malm@se.ibm.com