​Nobelpristagare i fysik deltar i The Bridge Summit i Lund 22-23 juni, 2016

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2016 12:30 CET

The Bridge Summit 2016 är en konferens inom materialforskning och life science med ambitionen att driva mänskligheten framåt och lösa globala utmaningar genom att stärka banden mellan forskarvärlden och näringslivet. På konferensens talarlista finns det redan flera namnkunniga experter och entreprenörer. Nu kan även en Nobelpristagare läggas till listan.

– Vi är väldigt stolta över att kunna erbjuda våra konferensdeltagare att lyssna på en så banbrytande forskare som professor Konstantin Novoselov, säger Stefan Johansson, VD, Invest in Skåne.

Konstantin Novoselov tilldelades, tillsammans med Andre Geim, Nobelpriset i fysik 2010 för deras forskning kring det nya revolutionerande materialet Grafen. Grafen är ett “tvådimensionellt” (endast ett atomlager tjockt) material som är hundra gånger starkare än stål och som är en utmärkt ledare för både värme och elektricitet. Materialet anses ha ännu outforskade användningsområden inom t ex elektronik, flygteknik och medicin.

– När det gäller att ta fram teknologi som kan möta några av de globala utmaningar som The Bridge Summit lyfter, är Grafen väldigt lovande. Materialet skulle kunna användas till att få fram rent, färskt vatten genom en effektiv avsaltning av havsvatten och även att kunna ersätta råmaterial som det råder brist på i elektroniska applikationer, säger Patrik Carlsson, Direktör för Chalmers Grafencentrum.

– Eftersom Chalmers ser grafenforskning och grafeninnovation som ett av lärosätets främsta prioriteringar, är mötet i Lund en fantastisk möjlighet att diskutera hur vi på bästa sätt kan bidra till en positiv förändring för världen. Kan vi skapa innovationer och nya affärsmöjligheter baserat på forskningen vid MAX IV och ESS? Professor Novoselov kommer utan tvivel att addera kvalitet och nya perspektiv till diskussionen.

Ytterligare talare är klara för The Bridge Summit 2016

Sedan tidigare är Åsa Skogström Feldt, VD på The Hunger Project , Rajendra Singh, vinnaren av Stockholm Water Prize 2015, samt Sudhvir Singh, Policychef på EAT-foundation klara. Nu tillkommeräven: Michael Braungart, VD och grundare av EPEA (Environmental Protection Encouragement Agency) som är ett internationellt forsknings- och rådgivningsinstitut baserat i Hamburg. Institutet ligger bland annat bakom konceptet Cradle to Cradle som omfattar en produkts hela värdekedja från råmaterial till återvinning av produkten. www.epea.com

Ulrica Edlund, associerad professor på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Ulrica arbetar aktivt med utformningen av förnybara material från landbaserad och marin biomassa, som till exempel skogsbiomassa, alger och restprodukter från jordbruket.

The Bridge Summit är ett initiativ av Invest in Skåne och Medicon Village i samarbete med forskningsanläggningarna MAX IV och The European Spallation Source (ESS), Region Huvudstaden (Köpenhamn) Lunds kommun, Malmö stad, Science Village och Colloidal Resources.

För mer information, anmälan eller förslag på talare vänligen kontakta:

Stefan Johansson, VD Invest in Skåne, 0768 87 07 25, stefan.johansson@skane.com

Yasemin Arhan Modéer, Projektledare, The Bridge, 0709 92 80 48, yasemin@altitudemeetings.se

María Fernanda Bocángel, Kommunikationsansvarig Invest in Skåne, 0768 87 02 57, mariaf.bocangel@skane.com

Invest in Skåne är Skånes officiella marknadsföringsbolag med uppdrag att attrahera investeringar till Skåne samt att främja de regionala företagens internationalisering. Bolaget tillhandahåller kostnadsfri professionell rådgivning och service till företag som överväger Skåne för framtida investeringar och/eller expansion.